Sunday, June 27, 2021

ANAK BURUNG DALAM SARANG



Ini anak burung. Ada dua ekor. Baru saja menetas. Lahirnya di dalam sarang di atas dahan pokok jambu air di belakang rumah saya. Hari-hari kedengaran kicauan anak burung ini, mungkin menunggu ibunya mencari makanan.

Ya, ibunya bertanggungjawab. Saya perhatikan memang ibunya mencari makan dan memberikan anak-anak burung ini makan. Malah sekali sekala saya ternampak ada 2 ekor burung dewasa, mungkin seekor lagi itu bapa kepada anak burung tersebut.

Ketika saya hendak mengambil gambar anak-anak burung ini, dua ekor burung dewasa menghampiri dan berkicau begitu riuh sekali. Mungkin kerana tidak mahu anak-anaknya diganggu. Saya tak pegang pun anak-anak burung tersebut, hanya mengambil gambar dan video saja.

Apabila saya melihat anak-anak burung ini, saya cuba gambarkan dengan keadaan kini. Anak-anak burung ini masih belum boleh mencari makanan kerana tidak berupaya lagi, justeru memerlukan pertolongan ibunya yang mempunyai kebolehan mencari makanan dan sememangnya tanggungjawab si ibu memberi anak-anaknya makan. 

Sebaliknya, pada ketika ini, ramai insan-insan yang terjejas akibat pandemik Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang tidak berpenghujung. Ada yang kehilangan pekerjaan, peniaga yang terpaksa menutup kedai, pelanggan berkurangan, sedikit sebanyak menjejaskan mata pencarian untuk diri dan keluarga. 

Justeru, pihak berkuasa sewajarnya bertindak seperti 'ibu burung' bagi menyalurkan bantuan kepada mereka-mereka yang terjejas ini. Apa salahnya diteruskan program seperti moratorium, i-sinar dan segala macam bentuk bantuan untuk memastikan golongan ini terjaga dan diberi perhatian. Jangan jadi seperti anak burung yang tidak diberikan makanan yang akhirnya mati kekeringan di dalam sangkar buatan ibunya.

SOKONG ITALI

Kitakan orang Malaysia, kenapa perlu menyokong negara lain? Saya tidak tahu jawapannya, rata-rata orang ada pasukan bola sepak kegemaran.  Tapi tak pasti pula sama ada orang Eropah, Asia Tengah, Amerika Latin dan lain-lain negara ada menyokong bola sepak Malaysia. Kita saja loghat nak sokong pasukan bola sepak mereka.

Jersi warna biru sudah ada, sedang tunggu kiriman jersi away warna putih yang baru dibeli

Persoalannya boleh ke tak menyokong negara lain? Iyalah kan, Malaysia mana sertai Piala Dunia atau Piala Eropah. Kalau Malaysia sertai, sudah pasti kita akan menyokongnya. Semasa kelayakan Piala Dunia yang lalu kan sudah menyokong Harimau Malaya, malah semasa awal-awal perlawanan iaitu sebelum covid-19, saya turut turun ke stadium Bukit Jalil tanda sokongan kepada pasukan negara.

Nak dijadikan cerita, saya mula meminati pasukan Itali semasa Piala Dunia 1994 yang diadakan di USA. Semasa itu Itali layak ke pertandingan akhir bertemu pasukan Brazil. Brazil memang salah satu pasukan yang menjadi pilihan ramai, namun saya memilih untuk menyokong Itali.

Ada gaya orang Itali tak? Hahaha

Pada perlawanan akhir tersebut berkesudahan dengan 0 - 0 yang akhirnya membawa ke penentuan sepakan penalti. Nasib tidak menyebelahi Itali apabila tewas 3 - 2 dalam sepakan penalti. Pemain kegemaran saya Roberto Baggio, pemain penyerang Itali antara yang gagal menjaringkan gol ketika sepakan penalti. Masih terngiang-ngiang di fikiran saya melihat kesedihannya.

Saya ni nak kata pandai sangat bermain bola sepak, tak juga. Masa sekolah dulu ada juga mewakili sekolah dalam bola sepak. Peringkat tertinggi yang pernah saya wakili ialah peringkat daerah. Peringkat negeri tak layak lagi, sebab ramai lagi yang hebat. Haha.. 

Dulu saya bermain bola sepak pada posisi bek kanan. Ada kalanya menjadi bek tengah selaku stopper.  Masa main bersama kelab di kampung, saya kebiasaannya tak diberikan peluang bermain, asyik menjadi pemain simpanan saja. Dapatlah juga sekali sekala diturunkan. Sedih.. 😒😒😒

Tapi sekarang sudah lama tak bermain bola sepak. Kadang kala rasa rindu nak bermain bola sepak. Tapi tak tahulah sama ada masih larat atau tidak. Sebelum ni, sekiranya jabatan memasuki pertandingan atau mengadakan perlawanan persahabatan bola sepak, biasanya saya akan turut bermain. Tapi tu lah, banyak dah jadi veteran. Main pun ala kadar saja, suka-suka.

* Entri ini dibuat sementara menunggu perlawanan Euro 2020 pada awal pagi ini antara Itali vs Austria. Semoga kemenangan berpihak kepada Itali. πŸ˜ŽπŸ€™πŸΌ

#TheAzzurri
#ForzaItalia

Friday, June 25, 2021

TERIMA PEMBERIAN HADIAH COMEL

Semenjak mula kembali aktif berblog dalam dua, tiga bulan ini, kerap juga menerima hadiah dan pemberian barangan daripada rakan-rakan. Terima kasih saya ucapkan kepada rakan-rakan blogger yang telah memberikan sesuatu kepada saya. Saya sangat menghargainya.

Hari ini pula, kebetulan saya datang sebentar ke pejabat untuk uruskan beberapa tugas, dapat pula parcel dari Pos Express dari blogger Anies. Hadiah ini diterima sempena membantu beliau menjawab soalan berkaitan covid-19 yang diajukan pada blog beliau.



Hadiah-hadiah comel ini saya berikan kepada anak perempuan saya yang berusia 9 tahun. Dia pun amat suka akan barangan-barangan comel ini. Cuma buku nota, saya ambil untuk digunakan untuk mencatat apa-apa bagi urusan kerja.

Terima kasih sekali lagi saya ucapkan kepada blogger Anies atas pemberian ini. Untuk makluman juga, blogger Anies ada menghasilkan lampu tidur yang kreatif dan cantik yang disebut Lampu Ukeer. Baru-baru ini saya ada menempahnya untuk dijadikan hadiah. Tak sabar rasanya nak melihat hasilnya nanti untuk dihadiahkan kepada anak perempuan saya sempena hari lahirnya.

Wednesday, June 23, 2021

SEGMEN PENCARIAN BLOGLIST SYU DERIS

Saya telah disapa oleh blogger Syu Deris yang menjemput menyertai segmen terbaharu yang dianjurkannya. Segmen tersebut adalah Pencarian Bloglist Syu Deris. Jadi, adat orang dah menjemput, tak elok kalau tak sertai. Kebetulan ada masa terluang, bolehlah saya bahagi sedikit masa untuk menyertai segmen ini tanda sokongan terhadap rakan blogger.



Uniknya segmen ini selain daripada syarat yang biasa, Syu Deris turut meminta agar meneka bilangan dan menyatakan salah satu simpulan bahasa yang terdapat pada gambar di bawah ini.


Jadi, tekaan saya ialah 10 peribahasa yang terdapat dalam gambar di atas. Saya nak cuba sebut kesepuluh peribahasa ini iaitu :

1. Buah hati
2. Hidung tinggi
3. Sediakan payung sebelum hujan
4. Jika takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai
5. Kaki bangku
6. Bagai cendawan tumbuh selepas hujan
7. Katak di bawah tempurung
8. Melentur buluh biarlah dari rebungnya
9. Bagai anjing dengan kucing
10. Kura-kura dalam perahu

Ke masih ada yang tertinggal? Jom kita cari lagi sama-sama.  πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

WW : KOYAK JUGAK?


Tuesday, June 22, 2021

DENGAULER CERITAKU @ MUZIUM MELAKA : PERCAYA ATAU TIDAK, PENGALAMAN KU DI MUZIUM MELAKA


Ada ke yang berminat nak tahu pasal bidang permuziuman, sejarah, warisan dan kebudayaan? Jika ada yang berminat, bolehlah menonton siaran langsung program Dengauler Ceritaku @ Muzium Melaka bertajuk Percaya atau Tidak, Pengalamanku di Muzium Melaka.

Program ini akan diadakan pada hari esok iaitu 23 Jun 2021 (Rabu) pada jam 10.00 pagi. Ia boleh ditonton secara langsung di Facebook rasmi Muzium & Galeri Melaka. Sesiapa yang berminat, boleh kunjungi halaman Facebook ini dan jangan lupa like sekali ye.

Program ini akan mengetengahkan dua orang tokoh Perbadanan Muzium Melaka iaitu Drs. Mohd Nasruddin Rahman dan Encik Nurman Mohd Baroldin. Manakala moderatornya adalah saya, Fairus bin Haji Mamat. πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Ok jangan lupa menonton esok tau... Banyak benda yang tersurat dan tersirat akan dikupas. 


Sunday, June 20, 2021

SEGMEN : JOM REFRESH BLOGLIST

Dua tiga kali buka blog, terlihat satu entri berlegar-legar dari kalangan rakan blogger iaitu tentang satu segmen dianjurkan oleh blogger Nieza. Segmen tersebut ialah JOM REFRESH BLOGLIST. 



Justeru, saya pun tidak mahu ketinggalan untuk turut menyertai tanda sokongan kepada rakan-rakan blogger. Untung-untung nanti blog picisan saya ini tersenarai dalam bloglist blogger Nieza. πŸ˜€

Bagi rakan-rakan blogger yang ingin menyertai, klik saja pada banner di atas bagi mengetahui syarat-syarat penyertaan. Syaratnya pun mudah saja, tak rumit pun. Jadi, marilah sertai beramai-ramai.

MENJADI PENGOMEN BERTUAH BLOG AMIE'S LITTLE KITCHEN

Alhamdulillah rezeki. Saya baru terima wang tunai sebanyak RM50.00 dari Amie's Little Kitchen kerana tersenarai di dalam Top 10 pengomen bagi bulan Mei 2021. Saya di kedudukan keempat dan menerima hadiah ini sempena pertama kali tersenarai dalam Top 10 bersama seorang lagi rakan blogger.




Terima kasih saya ucapkan kepada kak Amie kerana memilih saya dan menghadiahkan wang tersebut. Saya amat menghargainya.

Rakan-rakan blogger yang masih belum mengenali kak Amie, bolehlah mengunjungi blog beliau. Pelbagai menu masakan yang dikongsikan di dalam blognya. Gambar-gambar makanan pun diambil dengan gaya yang tersendiri dan menarik. 

Apa lagi, jangan ketinggalan untuk singgah ke blog kak Amie di salamisimon1.blogspot.com


Saturday, June 19, 2021

MUSIM DURIAN KITA MAKAN DURIAN

Saya tidak habis belajar lagi bilakah musim durian bermula. Setahu saya, apabila telah ada peniaga menjual durian di tepi jalan, maka waktu itulah bermulanya musim durian. Musim yang dinanti-nantikan oleh peminat durian seluruh negara.

Anak buah beri durian dari kebunnya di Muar


Harga durian mahal? Ya, memang mahal harga durian sekarang. Durian kampung paling koman pun sudah RM10.00 sekilogram termasuk percuma kulit durian. Nak baik sedikit, beli durian kahwin, tak tahulah dia kahwin dengan siapa, harga pasaran kira-kira RM15.00 sekilogram pun dapat percuma kulit durian dan bijinya sekali.

Tapi sekarang, sudah banyak peniaga menjual buah durian yang telah dibuka kulitnya dan diletakkan di dalam bekas. Jual macam ni dikira bagus juga. Kita sudah tentu nampak isinya baik atau sebaliknya. Kalau yang ini tidak baik juga, mungkin ada masalah kita semasa memilih kerana tidak betul-betul perhatikan isi durian yang baik.

Murah ke, mahal ke durian, tetap ada yang membelinya. Peniaga berani meletakkan harga yang tinggi sebab ada yang sanggup membelinya. Itu belum lagi durian-durian dari benih yang baik seperti Musang King, 101, D24 dan sebagainya, lagi cekik darah harganya. Tapi, masih lagi orang membelinya. Kalau mampu beli, tak mampu, kita tengok sajalah. 

Saya sendiri tak pernah merasa durian kayangan ni. Macam manalah rasanya durian Musang King tu, sehingga harganya boleh membuatkan menggeletar nak keluar duit dalam dompet. πŸ˜…

Namun, dalam diam tak diam, musim durian kali ini puas jugalah makan durian. Hari tu sudah membeli 2 kali, orang beri sekali dan makan di rumah mak sekali. Dengar-dengar hari ni ada pesta durian lagi di rumah mak saya. Pulun lagilah jawabnya. πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Friday, June 18, 2021

KEJUTAN BUAT ISTERI

18 Jun merupakan tarikh lahir isteri saya. Tepat jam 12.01 malam tadi telah ucapkan selamat hari lahir pada dia. Siap tanya lagi, tiada hadiah ke? Saya cakap tahun ni tiada hadiah. Duit dah habis.. πŸ˜†πŸ˜†

Tapi sebenarnya saya nak beri hari ni. Saya ni bukannya pandai nak buat kejutan sangat. Baru-baru ni saja terpengaruh sebab banyak di media sosial menunjukkan cara-cara nak membuatkan kejutan kepada seseorang.

Yang lepas-lepas biasa guna pengubah bunga saja yang hantarkan hadiah ke tempat kerjanya, tapi sekarang susah sedikit. Mereka tak boleh rentas lebih 10 kilometer, apatah lagi nak masuk ke kawasan klinik kesihatan. Isteri saya kerja di klinik kesihatan. Tempat dia merupakan ujian saringan covid-19 pula tu. Susah sedikit nak masuk.

Jadi, nak senang cerita saya ambil sajalah hadiah tu dari pengubah bunga. Saya pun hari ni masuk kerja separuh hari saja. Saya bawa balik dan letakkan di atas katil. Nak beli hadiah apa pun tak tahu, jadi saya hadiahkan jambangan bunga ni. Semoga isteri saya suka. 😊😊😊






Thursday, June 17, 2021

TERIMA KAD RAYA

Walaupun Hari Raya Aidilfitri telah pun berakhir namun tidak disangka-sangka saya menerima kad raya. Saya hampir terlupa yang saya bakal menerima kad raya dari Nina Ahmad iaitu pemilik blog ciksukataip.blogspot.com.

Saya menerima kad raya ini setelah menjadi antara blogger bertuah yang menyertai Express Kad Raya GA 2.0 by Nina. Semasa ini saya telah disenaraikan di nombor 6 sebagai penerima bertuah kad raya tersebut.



Dikesempatan ini, saya ingin ucapkan terima kasih kepada Nina Ahmad atas pemberian ini. Saya sangat menghargainya. Raya tahun ini, inilah satu-satunya kad raya yang saya terima. 

Ia turut mengingatkan saya tentang nostalgia dulu-dulu di mana kad raya merupakan antara benda ditunggu-tunggu semasa sambutan Hari Raya Aidilfitri. Semoga tradisi mengirim kad raya diteruskan pada generasi kini dan akan datang. 

Wednesday, June 16, 2021

WW : MAT BUNGA


PEMENANG GIVEAWAY SAMBAL BILIS PEDAS d' SAMBAL licious

Tanpa melengahkan masa dan sementara menunggu perlawanan bola sepak antara Thailand dan Malaysia sebentar nanti, dengan ini dengan suka citanya saya ingin mengumumkan pemenang Giveaway Sambal Bilis Pedas - d' SAMBAL licious yang telah berlangsung bermula 1 Jun hingga 15 Jun 2021.

Seramai 48 blogger yang telah menyertai giveaway ini dan untuk memilih siapa yang bertuah, saya telah menggunakan Random Name Picker. Saya hanya meletakkan nombor seperti tertera di entri INI dan blogger yang bertuah itu adalah :



3 orang blogger yang bertuah itu adalah :




Tahniah kepada ketiga-tiga orang blogger ini. Hadiahnya adalah setiap orang akan menerima sebotol Sambal Bilis Pedas oleh d' SAMBAL licious.

Kepada semua yang menyertai, terima kasih diucapkan. Jika kurang bernasib baik, insyaallah akan datang saya usahakan untuk membuat giveaway lagi. Terima kasih sekali lagi atas sokongan yang diberikan dengan menyertai giveaway ini. Kalian sangat sporting.

Terima kasih. πŸ™πŸΌπŸ™πŸΌπŸ™πŸΌ

Bagi pemenang, sila nyatakan nama penuh, alamat dan nombor telefon ke e-mail saya fairusmamat81@gmail.com

Tuesday, June 15, 2021

JERUK MANGGA ASAM BOI

Kakak saya minta adik beradik datang ambil buah mangga di rumah kerana jirannya menebang pokok mangga di hadapan rumah. Banyak buahnya. Saya pada awalnya memang tak berhasrat untuk mengambil, tetapi akak ipar yang pergi ambil di rumah kakak saya memberi pada saya. Banyak sangat katanya. Jadi saya ambillah juga beberapa biji.

Dalam fikiran saya sudah terbayang nak buat jeruk mangga asam boi. Sudah itu saja yang saya mampu buat. Jadi, pergi ke kedai terus membeli asam boi. Lain-lain bahan seperti cili api, gula dah memang ada di rumah. 

Tak susah sangat pun buat jeruk mangga asam boi ni, campur-campur saja bahan-bahannya. Terus jadi. Nak makan terus pun boleh. Tapi saya simpan dalam botol, biarkan dalam sehari.

Buah mangga ini pun sedap. Jenis ranggup apabila dimakan. Ala-ala jeruk mangga asam boi yang dijual di tepi jalan tu.. Lepas ni bolehlah saya jual di tepi jalan. Hehe.. 




Ada yang kecur tak?

PECUTAN TERAKHIR GIVEAWAY SAMBAL BILIS PEDAS - d' SAMBAL licious

Alhamdulillah.. Syukur ke hadrat Allah SWT, Giveaway Sambal Bilis Pedas mendapat sambutan yang menggalakkan. Terima kasih kepada rakan-rakan blogger yang telah menyertai giveaway ini.



Namun, ia belum berakhir. Pada ketika ini masih berbaki kira-kira 16 jam sebelum giveaway ini berakhir.  Jadi bagi yang masih belum menyertai giveaway ini bolehlah berbuat demikian. Manalah tahu, pecutan terakhir ini membuahkan hasil, dan berjaya dipilih menjadi pemenang bertuah.

Alhamdulillah, syukur juga kerana produk d' SAMBAL licious mula mendapat sambutan dari kalangan rakan-rakan dan saudara mara. Semalam sahaja 48 botol dapat dijual. Insyallah, isteri dan saya akan terus membuat penambahbaikan dari masa ke masa.

Yang nak cuba produk sambal d' SAMBAL licious boleh membuat tempahan di SHOPEE

Ps : Apa perkataan sesuai bagi giveaway dalam Bahasa Malaysia?

Monday, June 14, 2021

MUHAMMAD FIRMAN SUDAH TIGA TAHUN

14 Jun 2018, masa ini 2 hari lagi nak sambut Hari Raya Aidilfitri. Lahirlah seorang anak lelaki lalu diberi nama Muhammad Firman. Muhammad Fahim, Ainnur Afiah dan Muhammad Firas Faiq telah mempunyai adik baharu.

Hari ini merupakan ulang tahun ketiga buat anakanda Muhammad Firman. Sekejap rasanya dia membesar. Nakal, petah bercakap dan ada kalanya pemalu macam ayahnya. 😌😌😌

Hari ini saya bekerja. Tiada apa-apa rancangan untuk sambut hari lahirnya. Sekali teringat ingin memberi hadiah kepada dia. Tapi, musim PKP ni banyak kedai tutup. Pasaraya pun di bahagian permainan ditutup. Tidak dibenarkan masuk ke kawasan permainan.

Kebetulan, ada kenalan yang berniaga permainan. Dia biasa berniaga di up town. Semasa PKP ni tidak berniaga. Jadi, selepas habis bekerja saya singgah ke rumahnya untuk membeli permainan untuk Muhammad Firman.

Balik dari kerja terus singgah beli hadiah untuk Muhammad Firman


Banyak permainan di rumahnya. Saya pilih untuk membeli kereta kawalan jauh. Boleh tahan juga harganya. Mujur hari ini gaji dah masuk. Beli sajalah, setahun tak sekali. Hehe.. 

Balik saja rumah, buka pintu dan terus beri kotak kereta kawalan jauh kepada Muhammad Firman. Tak dan nak balut dengan kertas hadiah, bagi begitu saja. Alhamdulillah, Firman suka. 

Kegembiraan jelas kelihatan pada riak wajahnya. Hihi


Dari petang hingga ke malam duk main kereta kawalan jauh. Dah simpan dalam kotak, dibukanya semula untuk bermain, kemudian masuk semula ke dalam kotak. Biasalah, budak-budak. Nanti apabila sudah bosan, alat kawalan ke mana, kereta ke mana nanti. 

Semoga Muhammad Firman membesar dengan sihat, ceria dan menjadi anak yang soleh dengan mentaati perintah Allah SWT dan mendengar cakap kedua ibu bapa.

LAYAN KAMBING PERAP PAK MAT WESTERN

Saya ni sebenarnya bukan penggemar daging kambing. Mula memakan daging kambing saya fikir baru dalam 10 tahun kebelakangan ini. Sebelum ini memang tak pernah merasai daging kambing.

Walaupun saya mula memakan daging kambing, tetapi tidak semua masakan berasaskan daging kambing saya makan. Apabila daging kambing dimasak kuah seperti kari, gulai dan sebagainya, memang saya tidak makan. Saya hanya makan daging kambing yang dibakar. 



Jangan ditanya pasal apa saya tak makan daging kambing yang berkuah, kerana saya pun tidak tahu kenapa. Mungkin silap saya sendiri yang sememangnya tidak mahu mencuba. Atau mungkin telah tersemat di hati menyatakan daging kambing ini sedikit berbau. Tapi apabila dibakar, kurang pula baunya, dan tekak saya masih boleh menelannya.

Musim-musim PKP ni, tak banyak perkara yang boleh dilakukan kecuali makan. Jadi, kebetulan anak buah saya ejen jualan Kambing Perap Pak Mat Western, saya pun sokonglah jualan dia dengan membeli 2 bungkus. Harga sebungkus dengan berat 500 gram berharga RM35.00. Turut didatangkan dengan sos lada hitam.

Rasa daging kambing ini sedap juga. Sekali sekala nak makan daging kambing, boleh mencuba Kambing Perap Pak Mat Western. Dari 5 bintang, saya berikan 4.5 bintang untuk Kambing Perap Pak Mat Western.


Sunday, June 13, 2021

BETUL KE MI SEGERA 2 MINIT?

Mi segera memang mudah dimasak. Malah, jika disingkap dari iklan mi segera, 2 minit sahaja boleh siap dihidangkan. Namun, ia tidak bagi saya. Walaupun namanya mi segera, tetapi saya memerlukan masa lebih 2 minit untuk menyiapkan semangkuk mi segera.

Saya tidak suka makan mi segera begitu sahaja. Perlu ditumis. Perlu ada sayur, telur dan apa-apa yang patut dimasuk, saya masukkan. Jika ada ayam, saya akan masukkan ketulan ayam. Jika ada udang, saya akan masukkan udang. Sekiranya tiada, menumis dan telur sudah memadai.



Alkisah, malam tadi semasa melayan EURO 2020, perut pula lapar di tengah malam. Jadi selongkar kabinet di dapur, jumpa pula mi segera, Alhamdulillah, maka beruntunglah perut. Memang nikmat menonton perlawanan bola sepak sambil menikmati mi segera. 

EURO 2020 anda minat negara mana? Nak minat Harimau Malaya, bukan negara Eropah pula. Piala Dunia pun mimpi saja. Jadi, macam biasa saya menyokong The Azzurri - Itali. 

EURO 2020 - CHRISTIAN ERIKSEN REBAH

Perlawanan Euro 2021 antara Denmark dan Finland ditangguhkan pada satu tarikh lain apabila seorang pemain Denmark, Christian Eriksen rebah semasa perlawanan masuk ke minit ke-40.


Pada ketika ini, situasi sebenar Christian Eriksen masih belum diketahui. Ada yang khabarkan bahawa beliau terkena serangan jantung. Harap-harap tiada apa-apa yang lebih teruk berlaku dan semoga boleh sembuh seperti sediakala.

Kemalangan melibatkan pemain rebah semasa perlawanan bola sepak bukanlah sesuatu yang luar biasa. Terdapat banyak juga kes sedemikian yang telah berlaku. 

Mengikut rekod bermula tahun 1889 hingga 2021, seramai lebih 100 orang pemain bola sepak meninggal dunia semasa perlawanan sedang berlangsung. Kematian pertama direkodkan pada 13 Januari 1889 apabila William Cropper dari kelab Staveley di England  telah bertembung dengan pemain lawan yang mengakibatkan kecederaan parah lalu meninggal di bilik persalinan. 

Pada tahun 2021 sahaja telah merekodkan 4 kematian pemain bola sepak semasa perlawanan sedang berlangsung. 4 pemain tersebut adalah :

1. Alex ApolinΓ‘rio (Brazil) - 7 Januari 2021

2. Abdul Rahman Atef (Mesir) - 8 Mac 2021

3. Dejan Orsus (Croatia) - 11 April 2021

4. Tremaine Stewart (Jamaica) - 18 April 2021

* Negara dalam kurungan itu bukan bermaksud pemain tersebut bermain untuk negara, tetapi berasal dari negara tersebut.

Jadi, apa yang hendak dijelaskan di sini ialah, walaupun sukan merupakan salah satu aktiviti yang menyihatkan tubuh badan, namun ada ketikanya ia membawa kemudaratan. Tidak semestinya orang yang kelihatan cergas itu sihat, tetapi sakit itu boleh datang bila-bila masa. 

Semoga Christian Eriksen segera sembuh. 

* Maklumat terkini, perlawanan diteruskan setelah kedua-dua pasukan bersetuju untuk bermain semula.

Friday, June 11, 2021

UBI REBUS DAN BOKO UBI

Pokok ubi kayu di belakang rumah pokoknya telah meninggi. Tak ingat pula bila ditanam, tapi saya agak pokoknya sudah berusia lebih lima bulan. Ada beberapa batang pokok ubi kayu saya tanam.

Pagi tadi, merajinkan diri mengemas dan membersihkan bahagian belakang rumah. Pokok daun kari dan pokok kunyit yang dibeli dari minggu lepas baru sempat hari meluangkan masa untuk dipindahkan ke dalam pasu. Semoga hidup dengan segar agar dapat digunakan di kemudian hari.

Kemudian, saya mencabut dua batang pokok ubi kayu di telah meninggi. Alhamdulillah, ada ubinya. Dalam fikiran telah terbayang ubi rebus cicah sambal dan boko ubi. Isteri saya memang pandai buat boko ubi. Kalau ubi rebus tu, biasa saja, semua orang boleh membuatnya.

Selepas mencabut sebatang pokok, lumayan juga ubinya


Petang menjelma, isteri membuatkan ubi rebus. Lembut dan empuk ubinya. Sedap. Makan pula dengan mencicah Sambal Bilis Pedas d' SAMBAL licious, bertambah sedap jadinya. Gambar ubi rebus di bawah ni lupa pula disertakan dengan sambalnya. 

Gambar diambil selepas makan, tinggal tiga ketul saja untuk sesi fotografi. Hehe


Malam pula isteri buat boko ubi. Buat makan sedikit sahaja, selebihnya akan disedekahkan kepada kakitangan tempat isteri bekerja di salah sebuah klinik kesihatan di Melaka.

Benda ini dibuat tidak dirancang pun, benda dah ada, elok juga dapat berkongsi rezeki dengan orang lain. 

Awalnya ingatkan sudah siap pasal tu ambil gambar begini

Ini selepas diletakkan santan di atasnya. Ha, ni barulah dah siap dan sedia untuk dimakan

Inilah saja tanaman yang boleh hidup di belakang rumah saya. Tanam pisang tak menjadi, pokok tak membesar, tapi anak pokok pisang banyak pula yang tumbuh, akhirnya pokok-pokok pisang saya tebang. Saya tinggalkan 2, 3 batang. Bertahun-tahun tanam tak membesar, mungkin tanah tak sesuai.

Monday, June 7, 2021

ISRAEL SERANG BLOG?

Blog yang suam-suam kuku ini tiba-tiba jumlah pageview meningkat begitu mendadak. Tren ini saya lihat sudah 2 hari berlaku. 

Kebiasaannya, nak dapat 10,000 pageview sebulan pun susah, tapi sudah dua hari ni, pageview lebih 10,000 sehari. Terperanjat beruk dibuatnya. Apa yang dicari sebenarnya.



Nak kepastian, saya cuba belek-belek statistik data pelawat. Bila lihat dari negara pelawat, sekali dari Israel dah... Apa mereka buat ramai-ramai di blog ini? Adakah terkait dengan entri ini : 

πŸ‘‰πŸΌ Meme Palestine - Zionist
πŸ‘‰πŸΌ Israel Koyak
πŸ‘‰πŸΌ Impian Gaza

Tapi, ketiga-tiga entri ini tiada peningkatan ketara data pelawatnya. Jadi apakah mereka mahukan dari blog ini.

Ada sesiapa pernah merasai blognya didatangi segerombolan pelawat dari Israel sebegini?


Dalam jam 12.00 tengah hari tadi, pageview meningkat dengan mendadak. Jangan mereka nak godam blog ini sudahlah. Saya bukanlah Hamas, apatah lagi penggodam.

Saturday, June 5, 2021

TAKDIR BANGSAKU

Inikah takdir bangsaku?
riwayatnya hilang totok
sebesar-besar fasal
sekecil-kecil perihal
sang bermaharajalela tak kenal kekhuatiran
pacal terus kebingungan
antagonis mencucuk diiringi sorak sorai
arakian hilanglah jati diri
identiti dimamah usia kepesatan kosmopolitan
tidak diacuhkan insan-insan
sebermula jangan ada sesalan
anak di rumah mati kelaparan.

Fairus Mamat
20 April 2020

Friday, June 4, 2021

PANTUN HARIMAU MALAYA KENA BAHAM



Harimau Malaya terciduk dengan UAE 4 - 0. Permainan lembab.  Tiada semangat. Cepat hilang bola dan bermacam-macam masalah lagi. Sepatutnya hari demi hari ada peningkatan, tetapi kita terus terkulai. Apa nak jadi pun tak tahulah.

Nah! Diciptakan pantun untuk mengubati hati yang lara atas kekalahan besar 4 - 0.

Empat orang awek Rusia,
jalan-jalan di kampung Losong;
apa nak jadi bola Malaysia,
dibantai UAE empat kosong,

Lipas bukan sebarang lipas,
lipas berasal dari bendang;
bawa bola asyik terlepas,
lawan gelecek hanya dipandang,

Tepuk amai-amai,
belalang di pokok sena;
pemain naturalisasi punyalah ramai,
haram satu pun tak berguna.

Buah betik si buah kepaya,
banyak ditanam di Romania;
apa nak harap Harimau Malaya,
takkanlah sampai ke Piala Dunia.

Tengok bola mengunyah kuaci,
kulitnya dibuang melayang-layang;
marah peminat bukan benci,
marah peminat kerana sayang.

Ok sudah, itu sahaja. Sekian, terima kasih. 

πŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”

Thursday, June 3, 2021

SENARAI PESERTA GIVEAWAY SAMBAL BILIS PEDAS - d' SAMBAL licious




Berikut adalah senarai blogger yang menyertai GIVEAWAY SAMBAL BILIS PEDAS - d' SAMBAL licious yang diadakan pada 1 Jun hingga 15 Jun 2021.

Jom sama-sama memeriahkannya. Masa masih panjang lagi. πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

















































Anda di nombor berapa? 

*Senarai peserta akan dikemaskini dari masa ke masa. 

*****

Alhamdulillah.. Sejak mula berada di pasaran 31 Mei 2021 lalu, produk sambal d' SAMBAL licious mendapat sambutan yang agak memberangsangkan. Sehingga ke hari ini lebih 70 botol telah dijual, melalui kenalan-kenalan terdekat.

Di Shopee juga nampaknya mula bergerak jualannya. Hari ini telah ada 6 botol terjual. Insyallah, akan diposkan pada hari esok. Harap sangat mendapat sambutan yang menggalakkan di Shopee.

Terima kasih juga pada rakan blogger yang menyertai giveaway ini, secara tidak langsung mempromosikan produk ini di laman media sosial. 

Terima kasih πŸ™πŸΌπŸ™πŸΌπŸ™πŸΌ


MELLOW CRUNCH GIVEAWAY BY ATIQAH NAJIHAH


Klik pada gambar untuk sertai

Sebagai tanda sokongan kepada rakan-rakan blogger, mari kita sertai segmen yang dibuat oleh blogger Atiqah Najihah iaitu Mellow Crunch Giveaway.

Sekali tengok coklat yang melimpah-limpah di atas botol tu, nampak sedap saja. Anak-anak mesti suka makanan ringan seperti ini. πŸ˜‹

Jadi, syarat penyertaannya mudah sahaja, rasanya semua boleh sertai. Apa lagi, mari menyokong segmen yang dianjurkan oleh rakan blogger. 

Saya sudah, anda bila lagi? Aaaajom....

Jangan lupa juga segmen saya yang masih berjalan sehingga 15 Jun 2021. Sertai juga ye Giveaway Sambal Bilis Pedas - d' SAMBAL licious.

πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€


Tuesday, June 1, 2021

GIVEAWAY SAMBAL BILIS PEDAS - d' SAMBAL licious

Bersempena pelancaran produk perniagaan kecil-kecilan bersama isteri yang menjual Sambal Bilis Pedas melalui jenama d' SAMBAL licious, dengan ini suka saya membuat giveaway iaitu GIVEAWAY SAMBAL BILIS PEDAS - d' SAMBAL licious untuk disertai oleh rakan-rakan blogger.




Tersangatlah mudah untuk menyertai giveaway ini di mana anda cuma perlu :

1. Membuat posting bertajuk GIVEAWAY SAMBAL BILIS PEDAS - d' SAMBAL licious dengan memuatnaik gambar banner dan membuat pautan ke entri ini,

2. Like halaman Facebook d' SAMBAL licious (pilihan tanpa paksaan), dan

3. Tinggalkan pautan blog anda mengenai giveaway ini di ruangan komen.

Senang bukan? Bukan sukar pun....

Apa hadiahnya?

3 orang akan dipilih untuk menerima hadiah istimewa berupa sebotol Sambal Bilis Pedas oleh d' SAMBAL licious. Pemenang akan dipilih secara rawak menggunakan aplikasi berkaitan.

Giveaway ini bermula pada 1 Jun hingga 15 Jun 2021. Besarlah harapan saya agar rakan-rakan blogger memberi sokongan dengan menyertainya giveaway ini. Sekian, terima kasih. πŸ™πŸΌπŸ™πŸΌπŸ™πŸΌ

*****

d' SAMBAL licious mengeluarkan produk sambal yang sedia untuk dimakan. 2 produk dihasilkan iaitu Sambal Bilis Pedas dan Sambal Petai Bilis Pedas.

Produk ini boleh didapatkan di Shopee dengan harga RM12.00 untuk Sambal Bilis Pedas dan RM14.00 bagi Sambal Petai Bilis Pedas.