Showing posts with label harimau malaya. Show all posts
Showing posts with label harimau malaya. Show all posts

Friday, June 4, 2021

PANTUN HARIMAU MALAYA KENA BAHAM



Harimau Malaya terciduk dengan UAE 4 - 0. Permainan lembab.  Tiada semangat. Cepat hilang bola dan bermacam-macam masalah lagi. Sepatutnya hari demi hari ada peningkatan, tetapi kita terus terkulai. Apa nak jadi pun tak tahulah.

Nah! Diciptakan pantun untuk mengubati hati yang lara atas kekalahan besar 4 - 0.

Empat orang awek Rusia,
jalan-jalan di kampung Losong;
apa nak jadi bola Malaysia,
dibantai UAE empat kosong,

Lipas bukan sebarang lipas,
lipas berasal dari bendang;
bawa bola asyik terlepas,
lawan gelecek hanya dipandang,

Tepuk amai-amai,
belalang di pokok sena;
pemain naturalisasi punyalah ramai,
haram satu pun tak berguna.

Buah betik si buah kepaya,
banyak ditanam di Romania;
apa nak harap Harimau Malaya,
takkanlah sampai ke Piala Dunia.

Tengok bola mengunyah kuaci,
kulitnya dibuang melayang-layang;
marah peminat bukan benci,
marah peminat kerana sayang.

Ok sudah, itu sahaja. Sekian, terima kasih. 

πŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”

Monday, May 24, 2021

KEPUTUSAN KUWAIT LAWAN MALAYSIA

Malam ini merupakan perlawanan terakhir English Premier League (EPL) bagi musim 2020/2021 di mana tiga pasukan berentap habis-habisan untuk layak ke UEFA Champions League. Akhirnya yang layak ialah Liverpool FC dan Chelsea FC yang mengikuti Manchester City FC selaku juara dan Manchester United FC, naib juara. 

Leicester City FC dan West Ham United FC di tangga kelima dan keenam pula layak ke UEFA Europa League manakala Tottenham Hotspur FC di tangga ketujuh layak ke Europa Conference League. Sementara tiga buah pasukan yang akan turun liga ialah Fulham FC, West Bromwich Albion FC dan Sheffield United FC. 



Pasukan Harimau Malaya juga mempunyai perlawanan pada masa yang sama. Tapi hanyalah perlawanan latihan bersama pasukan Kuwait yang berlangsung di Dubai, UAE. Perlawanan ini diadakan sebagai pemanas badan sebelum ke perlawanan kelayakan ke Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023.

Malangnya, Harimau Malaya kalah di tangan Kuwait dengan jaringan 4 berbalas 1. Sebagai peminat bola sepak Malaysia, terasa kecewa juga kerana kita kalah dengan jurang gol yang agak besar. Walaupun ini hanya sekadar perlawanan latihan, kekalahan dengan jaringan gol yang banyak menunjukkan pasukan kita masih belum cukup baik. 

Semoga coach Malaysia dapat menilai semula yang benar-benar boleh bermain untuk ke perlawanan kelayakan Piala Dunia pada 3 hingga 15 Jun ini.

Come on Harimau Malaya!!!

Ps: Sebelum ni bila ada perlawanan bola sepak melibatkan pasukan Harimau Malaya, ada kalanya saya turun ke Stadium Bukit Jalil. Cepatlah covid-19 berakhir, nak tengok bola di stadium pun tak boleh. πŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”

Monday, December 1, 2014

TROLL HARIMAU MALAYA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan Salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Masih terngiang-ngiang perlawanan antara Harimau Malaya dan Singapura dalam perebutan tempat ke separuh akhir Piala Suzuki AFF 2014 yang lalu. Alhamdulillah, Harimau Malaya menang walaupun menghadapai keadaan yang sukar apabila Singapura menyamakan kedudukan satu sama pada minit ke-83.



Bertuah sungguh Harimau Malaya apabila mendapat sepakan penalti dan berjaya disempurnakan oleh Syafiq Rahim A.K.A Chopot. Kedudukan pada itu menjadi 2 - 1.

Namun, kedudukan itu agak goyah ditambah pengadil memberi masa kecederaan selama 4 minit. Singapura pula terus mengasak gawang gol Harimau Malaya. 

Tapi malang bagi Singapura apabila Harimau Malaya menambah sebiji lagi gol apabila gawangnya terbuka luas tanpa penjaga gawang akibat daripada kelewatan penjaganya turun ke bawah setelah counter attack dari Harimau Malaya. Kedudukan menjadi 3 - 1 hasil jaringan Indera Putra.

Begitulah rentetan peristiwa kemenangan Harimau Malaya dalam pertemuan dengan Singapura tempoh hari. Namun, ia tidak habis di situ, perang troll di laman-laman maya terus membabitkan kedua negara, lebih-lebih lagi berkaitan penjaga gawang Singapura hingga menjadi lirik 'keeper di mana, keeper keeper di mana?"

Aku nak juga troll juga di Facebook, tapi disebabkan ramai sedara-mara aku duduk berasal dari Singapura, jadi aku control sedikit. Tapi hari ni aku rasa nak troll juga, Hehehe...


Salam 3 -1

Thursday, November 29, 2012

BUSUK-BUSUK HARIMAU MALAYA ORANG KITA JUGA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Siapa yang menonton perlawanan bola sepak antara Harimau Malaya dan Laos malam tadi di kaca televisyen pasti akan perasan seorang brader memegang sepanduk (banner) yang bertulis :


Walaupun nadanya nampak seperti gurauan yang sinis, tetapi masih ada kerelevanan dan kebenarannya. 

Kekalahan Harimau Malaya dengan Singapura di perlawanan pertama tempoh hari memberikan tamparan hebat buat skuad Datuk K. Rajagopal. Ramai pengkritik yang profesional dan tidak profesional menyuarakan perasaan ketidakpuasan di atas kekalahan tersebut. Rata-rata ramai yang menyalahkan Datuk K. Rajagopal kerana gagal melatih dan membuat pemilihan pemain yang terbaik.

Bukan sahaja rakyat biasa yang bersuara, akhbar-akhbar tempatan juga menyiarkan perkara yang sama. Masing-masing menyalahkan Datuk K. Rajagopal kerana didakwa kerap menggunakan 'eksperimen' ke atas pemain. 

Harimau Menguap Mengaum
Sumber : Google Image

Nah! Kini pujian melambung tinggi pula dihamburkan setelah Harimau Malaya berjaya menumpaskan Laos dengan jaringan 4 - 1, satu jumlah jaringan yang boleh dianggap besar. Alhamdulillah, Harimau Malaya terus menghidupkan perjuangan untuk ke separuh akhir.

Sebenarnya, kita memang boleh mengkritik, tetapi seeloknya kritik dengan kata-kata membina bukannya dengan kata-kata kesat, cacian dan makian. Yang kita duk mencaci maki itu ialah manusia juga seperti kita, tidak lari dalam melakukan kesilapan. 

Kasihan saya lihat wajah-wajah mereka yang bermain, nampak mereka telah berusaha dengan keras, namun apabila kalah, itu pun sebenarnya bukan yang mereka mahukan. Janganlah dicaci maki mereka lagi. Mungkin kita tidak pernah dicaci dan dimaki, oleh itu kita tidak mengetahui perasaannya. Justeru, silalah jaga sensitiviti orang lain. 

Kalau begini standard bola sepak negara kita, kita terima sahajalah, kita tidak boleh samakan bola sepak negara kita seperti Brazil, Italy, Portugal, Sepanyol atau mana-mana negara lain yang hebat. Memang agak jauh kita terkebelakang. Bukan kita sahaja, negara-negara di Asia Tenggara sendiri tidak mampu menyaingi negara-negara tersebut. Namun apa yang penting, kita sudah berusaha sedaya upaya.

Kita kenalah terima adat dalam perlawanan bola sepak, ada menang, ada kalah dan ada seri. Kalau menang, kita bergembiralah, tetapi bila kalah, kita harus terus memberikan sokongan dan dorongan untuk meniupkan kembali semangat mereka. Sekali lagi saya berpesan, jangan dicaci maki mereka.

Sebenarnya skuad Harimau Malaya sekarang penuh dengan tekanan, tekanan bermain di gelanggang sendiri, tekanan untuk mengekalkan kejuaran Piala Suzuki AFF dan tekanan dengan cacian, makian dan kritikan yang menghentam mereka. Justeru, kita perlu hentikan semua ini, biarlah mereka bermain dengan tenang serta kita mohonlah doa agar mereka akan berjaya mengekalkan kejuaraan. 

Hidup Harimau Malaya!!!

#respect

(Ps : Ingatan pada diri sendiri juga)

Monday, November 26, 2012

ADAT DALAM PERLAWANAN BOLA SEPAK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Sudah pasti ramai peminat bola sepak Malaysia agak kecewa di atas kekalahan Harimau Malaya di tangan Singapura pada malam ini sebentar tadi. Dan yang pastinya bukan para peminat sahaja yang kecewa, malahan pemain dan barisan kejurulatihan serta pengurusan juga pasti berasa agak kecewa.

NAMUN.... Bersabarlah, itulah namanya adat permainan. Ada menang, ada kalah atau ada yang seri. Apa yang penting, masing-masing telah menjalankan tugas melatih dan bermain dengan bersungguh-sungguh.
 
Cuba kita lupakan apa yang berlaku dan buat semula buku baru. Mulakan perlawanan yang akan datang dengan semangat dan kesungguhan yang baru. Semoga Harimau Malaya terus mencipta sejarah sepertimana mereka menjadi juara bagi edisi Piala Suzuki AFF 2012 yang lalu.
 

Wednesday, November 21, 2012

PUNCA HARIMAU MALAYA SERI DENGAN BANGLADESH


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Aduh... Tak menang-menang juga Harimau Malaya. Piala Suzuki AFF 2012 sudah tidak lama lagi, namun prestasi skuad kebangsaan nampak begitu longlai sehinggakan hanya mampu seri 1-1 dengan Bangladesh.
 
Negara kita adalah penyandang juara, namun dari beberapa perlawanan antarabangsa yang telah berlalu langsung tidak nampak kita ini adalah juara Asia Tenggara.
 
"Come on" lah Harimau Malaya, kembalikan keyakinan rakyat Malaysia terhadap bola sepak negara. Pasti ramai berasa sangsi dengan prestasi pasukan bola sepak kebangsaan masa kini.
 
Harapan saya agar pasukan Harimau Malaya terus bangkit di pertandingan Piala Suzuki AFF 2012 akan datang.
 
Eh, nak tahu ke kenapa Harimau Malaya sekadar seri dengan Bangladesh?? Lihat keratan akhbar ni :

I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
V

Sumber : Facebook
 

Opss.... Sekadar gurauan.. Jangan ambil serius. Tenang saja.., tentu Rajagopal ada ramuan rahsianya nanti.. :)

Friday, November 9, 2012

HARIMAU MALAYA BERTUKAR KEPADA ULAT GONGGOK MALAYA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Kecewa.. Memang kecewa apabila melihat aksi perlawanan persahabatan antarabangsa bola sepak antara Thailand dan Malaysia tempoh hari. Harimau Malaya seakan patah taringnya apabila kalah dengan jaringan 2 - 0.

Bukan dengan Thailand sahaja, perlawanan persahabatan sebelum ini dengan Vietnam turut menerima nasib yang serupa, kalah juga.

Piala Suzuki AFF 2012 semakin hampir, namun pasukan negara masih belum mempamerkan aksi yang terbaik. Dengan permainan seperti dipamerkan pada kedua-dua perlawanan yang lepas, rasanya para peminat Harimau Malaya sedikit rasa risau tentang bagaimana kita hendak mempertahankan Piala Suzuki AFF yang dimenangi pada tahun lalu.

Lihat sahajalah tweet dari salah seorang 'peminat setia' Harimau Malaya yang terlalu kecewa dengan kekalahan demi kekalahan yang telah dihadapi oleh Harimau Malaya.
 

Alamak.. Harimau Malaya hendak ditukar kepada Ulat Gonggok Malaya? Dahsyat.. Dahsyat.. Bikin marah peminat Ultras Malaya saja si Azwan Haji Ali ni.

Erm.. Apa-apalah Azwan, nak kata apa pun pada pasukan negara, yang penting pemain negara harus segera sedar dan menyahut cabaran jutaan rakyat Malaysia yang inginkan Harimau Malaya sekali lagi menjuarai Piala Suzuki AFF.

(Ps : Tahun ni kalau tak jadi juara, apa kata cuba guna khidmat jurulatih dari negara luar)

Tuesday, November 29, 2011

Tuesday, November 22, 2011

BANGGA JADI ANAK HARIMAU, EH.. ANAK MALAYSIA





Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Terlebih dahulu bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan izin-Nya maka perlawanan akhir bola sepak di kejohanan Sukan Sea telah dimenangi oleh Malaysia. Ini menunjukkan bahawa bola sepak Malaysia mempunyai kelas yang tersendiri dan kita adalah yang terbaik di Asia Tenggara.

Penulisan ini mungkin agak lewat berbanding dengan kecekapan penulis-penulis blog yang lain yang terus meluahkan rasa kegembiraan mereka di dalam blog setelah tamat perlawanan. Tapi percayalah, semangat Harimau Malaya tetap ada di dalam hati saya. ;)


Apabila dikenang kembali perlawanan malam tadi, memang boleh dikatakan ianya 50-50. Kedua-dua pasukan mempunyai peluang untuk menjadi juara. Namun, kelebihan memihak kepada Malaysia apabila berjaya dalam sepakan penalti.

Kepujian harus diberikan kepada semua pemain Harimau Malaya kerana berjaya mengembalikan maruah dan semangat rakyat Malaysia tatkala kita dikeji dan dihina oleh "segelintir" penyokong Indonesia.

Apa-apapun perlawanan malam tadi memang "lain macam" sedikit. Semangat kita yang menonton di rumah inipun amat terasa sekali. Dari mula perlawanan hinggalah tamat. Debaran dan semangatnya jelas terasa. Rasa macam nak gugur jantung pun ada. Syukurlah... Syukurlah Malaysia menang.

Malaysia Boleh!!!

Thursday, February 10, 2011

KISAH DI SEBALIK KEMENANGAN MALAYSIA KE ATAS HONG KONG

Wowww.. Yahoooo.. Horayyy.. Malaysia menang. Menang menewaskan Hong Kong dengan jaringan 2 - 0. Sangat puas hati menonton permainan pasukan Harimau Malaya sekarang (walaupun hanya menonton di rumah). Sejak dari jadi juara Piala Suzuki AFF tempoh hari sehingga sekarang, prestasi pasukan negara begitu baik dan boleh dibanggakan.

Semua pemain Malaysia dilihat begitu bersemangat dan penuh "confident" dalam perlawanan malam tadi. Pemain-pemain dapat memegang bola dengan baik, hantaran juga baik dan tidak banyak hilang bola dari kawalan kaki. Inilah yang diharapkan oleh para penyokong Harimau Malaya selama ini. Peningkatan sebeginilah yang dinanti-nantikan, sejak sekian lama bola sepak Malaysia menghadapi zaman kemerosotan.

Gol-gol yang dijaringkan masing-masing oleh Safiq Rahim dan Amirul Hadi merupakan gol padang yang begitu menarik hasil dari idea yang bernas pemain. Kerajinan dan semangat berani mencabar merupakan kunci kepada gol-gol yang dijaringkan oleh mereka berdua.

Diharap selepas ini semua pemain dapat mengekalkan permainan seperti ini dan terus meningkatkan prestasi masing-masing sekaligus meningkatkan kembali "ranking" pasukan Harimau Malaya dalam arena bola sepak. MALAYSIA BOLEH!!!