Showing posts with label italy. Show all posts
Showing posts with label italy. Show all posts

Sunday, June 27, 2021

SOKONG ITALI

Kitakan orang Malaysia, kenapa perlu menyokong negara lain? Saya tidak tahu jawapannya, rata-rata orang ada pasukan bola sepak kegemaran.  Tapi tak pasti pula sama ada orang Eropah, Asia Tengah, Amerika Latin dan lain-lain negara ada menyokong bola sepak Malaysia. Kita saja loghat nak sokong pasukan bola sepak mereka.

Jersi warna biru sudah ada, sedang tunggu kiriman jersi away warna putih yang baru dibeli

Persoalannya boleh ke tak menyokong negara lain? Iyalah kan, Malaysia mana sertai Piala Dunia atau Piala Eropah. Kalau Malaysia sertai, sudah pasti kita akan menyokongnya. Semasa kelayakan Piala Dunia yang lalu kan sudah menyokong Harimau Malaya, malah semasa awal-awal perlawanan iaitu sebelum covid-19, saya turut turun ke stadium Bukit Jalil tanda sokongan kepada pasukan negara.

Nak dijadikan cerita, saya mula meminati pasukan Itali semasa Piala Dunia 1994 yang diadakan di USA. Semasa itu Itali layak ke pertandingan akhir bertemu pasukan Brazil. Brazil memang salah satu pasukan yang menjadi pilihan ramai, namun saya memilih untuk menyokong Itali.

Ada gaya orang Itali tak? Hahaha

Pada perlawanan akhir tersebut berkesudahan dengan 0 - 0 yang akhirnya membawa ke penentuan sepakan penalti. Nasib tidak menyebelahi Itali apabila tewas 3 - 2 dalam sepakan penalti. Pemain kegemaran saya Roberto Baggio, pemain penyerang Itali antara yang gagal menjaringkan gol ketika sepakan penalti. Masih terngiang-ngiang di fikiran saya melihat kesedihannya.

Saya ni nak kata pandai sangat bermain bola sepak, tak juga. Masa sekolah dulu ada juga mewakili sekolah dalam bola sepak. Peringkat tertinggi yang pernah saya wakili ialah peringkat daerah. Peringkat negeri tak layak lagi, sebab ramai lagi yang hebat. Haha.. 

Dulu saya bermain bola sepak pada posisi bek kanan. Ada kalanya menjadi bek tengah selaku stopper.  Masa main bersama kelab di kampung, saya kebiasaannya tak diberikan peluang bermain, asyik menjadi pemain simpanan saja. Dapatlah juga sekali sekala diturunkan. Sedih.. 😒😒😒

Tapi sekarang sudah lama tak bermain bola sepak. Kadang kala rasa rindu nak bermain bola sepak. Tapi tak tahulah sama ada masih larat atau tidak. Sebelum ni, sekiranya jabatan memasuki pertandingan atau mengadakan perlawanan persahabatan bola sepak, biasanya saya akan turut bermain. Tapi tu lah, banyak dah jadi veteran. Main pun ala kadar saja, suka-suka.

* Entri ini dibuat sementara menunggu perlawanan Euro 2020 pada awal pagi ini antara Itali vs Austria. Semoga kemenangan berpihak kepada Itali. πŸ˜ŽπŸ€™πŸΌ

#TheAzzurri
#ForzaItalia