Thursday, November 29, 2012

BUSUK-BUSUK HARIMAU MALAYA ORANG KITA JUGA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Siapa yang menonton perlawanan bola sepak antara Harimau Malaya dan Laos malam tadi di kaca televisyen pasti akan perasan seorang brader memegang sepanduk (banner) yang bertulis :


Walaupun nadanya nampak seperti gurauan yang sinis, tetapi masih ada kerelevanan dan kebenarannya. 

Kekalahan Harimau Malaya dengan Singapura di perlawanan pertama tempoh hari memberikan tamparan hebat buat skuad Datuk K. Rajagopal. Ramai pengkritik yang profesional dan tidak profesional menyuarakan perasaan ketidakpuasan di atas kekalahan tersebut. Rata-rata ramai yang menyalahkan Datuk K. Rajagopal kerana gagal melatih dan membuat pemilihan pemain yang terbaik.

Bukan sahaja rakyat biasa yang bersuara, akhbar-akhbar tempatan juga menyiarkan perkara yang sama. Masing-masing menyalahkan Datuk K. Rajagopal kerana didakwa kerap menggunakan 'eksperimen' ke atas pemain. 

Harimau Menguap Mengaum
Sumber : Google Image

Nah! Kini pujian melambung tinggi pula dihamburkan setelah Harimau Malaya berjaya menumpaskan Laos dengan jaringan 4 - 1, satu jumlah jaringan yang boleh dianggap besar. Alhamdulillah, Harimau Malaya terus menghidupkan perjuangan untuk ke separuh akhir.

Sebenarnya, kita memang boleh mengkritik, tetapi seeloknya kritik dengan kata-kata membina bukannya dengan kata-kata kesat, cacian dan makian. Yang kita duk mencaci maki itu ialah manusia juga seperti kita, tidak lari dalam melakukan kesilapan. 

Kasihan saya lihat wajah-wajah mereka yang bermain, nampak mereka telah berusaha dengan keras, namun apabila kalah, itu pun sebenarnya bukan yang mereka mahukan. Janganlah dicaci maki mereka lagi. Mungkin kita tidak pernah dicaci dan dimaki, oleh itu kita tidak mengetahui perasaannya. Justeru, silalah jaga sensitiviti orang lain. 

Kalau begini standard bola sepak negara kita, kita terima sahajalah, kita tidak boleh samakan bola sepak negara kita seperti Brazil, Italy, Portugal, Sepanyol atau mana-mana negara lain yang hebat. Memang agak jauh kita terkebelakang. Bukan kita sahaja, negara-negara di Asia Tenggara sendiri tidak mampu menyaingi negara-negara tersebut. Namun apa yang penting, kita sudah berusaha sedaya upaya.

Kita kenalah terima adat dalam perlawanan bola sepak, ada menang, ada kalah dan ada seri. Kalau menang, kita bergembiralah, tetapi bila kalah, kita harus terus memberikan sokongan dan dorongan untuk meniupkan kembali semangat mereka. Sekali lagi saya berpesan, jangan dicaci maki mereka.

Sebenarnya skuad Harimau Malaya sekarang penuh dengan tekanan, tekanan bermain di gelanggang sendiri, tekanan untuk mengekalkan kejuaran Piala Suzuki AFF dan tekanan dengan cacian, makian dan kritikan yang menghentam mereka. Justeru, kita perlu hentikan semua ini, biarlah mereka bermain dengan tenang serta kita mohonlah doa agar mereka akan berjaya mengekalkan kejuaraan. 

Hidup Harimau Malaya!!!

#respect

(Ps : Ingatan pada diri sendiri juga)

Wednesday, November 28, 2012

GELAS MILO 30 SEN???


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Rutin saya setiap hari macam biasa, membuka Mudah[dot]My dan mencari barangan Milo yang lain dari yang lain yang harganya berpatutan ataupun yang mampu saya beli.

Baru-baru ini saya 'berjaya' membeli sebiji gelas Milo lama, mungkin berusia sekitar tahun 1980-an (belum buat 'research' lagi). Apa yang menariknya, gelas Milo yang saya beli ini bersekali dengan kotaknya yang asal dan kelihatan begitu cantik sekali.

Harga yang ditawarkan agak tinggilah juga bagi hanya sebiji gelas tapi saya cuba membuat tawar-menawar. Walaupun proses tawar-menawar tidak berjaya, saya tetap membeli gelas Milo ini kerana ia agak unik bagi diri saya.

Jomlah kita layan saja gambar koleksi Milo terbaru saya ni.

Gelas Milo + kotak

Gelasnya nampak biasa saja

Gambar-gambar di luaran kotak

Nampak macam klasik sedikit.. :)

Tambah 30 sen saja untuk dapatkan gelas ini...

Monday, November 26, 2012

DUNIA BLOG : TOP 10 NEGARA PELAWAT KE BLOG


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Sesekali terlihat statistik negara pelawat yang berkunjung ke blog ini (fairusmamat.blogspot.com), tertanya-tanya pula di dalam hati, bagi yang bukan berasal dari Malaysia atau rantau kepulauan Melayu (Nusantara) apakah yang mereka carikan di dalam blog ini.
 
Erm.. Lantaklah apa yang mereka carikan, janji blog ini tidak sepi dari terus dikunjungi. Saya ada dua lagi blog iaitu Aku Budak Milo dan I'm Not A Photographer, namun keduanya seperti 'mati' sahaja.
 
Apa-apapun lihat saja statistik Top 10 negara pelawat yang bertandang ke blog ini.
 
1. MALAYSIA (Sudah pastilah kerana saya duduk di Malaysia dan entri juga ditulis dalam Bahasa Malaysia)
 
2. AMERIKA SYARIKAT (Sedikit 'confius', kenapa tidak Indonesia atau Singapura di tempat kedua)
 
3. INDONESIA (Sahabat serantau Kepulauan Melayu)
 
4. SINGAPURA (Sahabat juga ni, dekat saja di Selatan tanah air)
 
5. TAIWAN (Opps.. Apa pasal pelawat dari Taiwan dapat Top 5?)
 
6. BRUNEI (Teman-teman yang memahami Bahasa Malaysia, tak hairanlah mereka berada di Top 10)
 
7. BELGIUM (Kenapa Belgium?)
 
8. GREAT BRITAIN (Mungkin pasal ramai orang Malaysia belajar atau tinggal di Britain)
 
9. CHINA (Negara yang ramai penduduk, tetapi tak juga ramai yang datang ke blog ni)
 
10. AUSTRALIA (Ermm... Kenapa erk?)
 
Blog anda bagaimana pula pelawatnya? Cuba kongsi-kongsikan.....

ADAT DALAM PERLAWANAN BOLA SEPAK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Sudah pasti ramai peminat bola sepak Malaysia agak kecewa di atas kekalahan Harimau Malaya di tangan Singapura pada malam ini sebentar tadi. Dan yang pastinya bukan para peminat sahaja yang kecewa, malahan pemain dan barisan kejurulatihan serta pengurusan juga pasti berasa agak kecewa.

 
 
NAMUN.... Bersabarlah, itulah namanya adat permainan. Ada menang, ada kalah atau ada yang seri. Apa yang penting, masing-masing telah menjalankan tugas melatih dan bermain dengan bersungguh-sungguh.
 
Cuba kita lupakan apa yang berlaku dan buat semula buku baru. Mulakan perlawanan yang akan datang dengan semangat dan kesungguhan yang baru. Semoga Harimau Malaya terus mencipta sejarah sepertimana mereka menjadi juara bagi edisi Piala Suzuki AFF 2012 yang lalu.
 

Sunday, November 25, 2012

TUTORIAL SIMBOL SMILEY DI FACEBOOK


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Sekadar ingin berkongsi simbol-simbol yang boleh digunapakai semasa kita hendak meninggalkan komen di Facebook. Kalau siapa yang sudah tahu tu baguslah. Bagi mereka yang masih belum tahu, jadikanlah ini sebagai rujukan. Bak kata orang sharing is caring. :)

 
Ops... Ada pula yang tertinggal. Simbol suka (like) pun boleh ditulis dalam bentuk gambar di ruangan komen seperti di bawah ini.
 
 

Friday, November 23, 2012

DURIAN CREPE OH DURIAN CREPE


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Siapa yang belum pernah merasai Durian Crepe lagi sila angkat tangan...! Sebenarnya saya pun baru-baru sahaja mengenali Durian Crepe ini.

Kebetulan sepupu saya baru menjual Durian Crepe, jadi saya mula mengenali Durian Crepe. Sekarang saya dan isteri pula menjadi ejen komisen bagi menolong menjual Durian Crepe dan permintaanya amat menggalakkan, sehingga tidak menang tangan sepupu saya membuatnya. 

Rasa Durian Crepe ini amat lazat sekali sehinggakan yang pernah membelinya akan membelinya lagi dengan kuantiti yang banyak.

Kelazatan Durian Crepe ini dapat digambarkan melalui status-status  di Facebook oleh para pembeli (tanpa paksaan).



BOTOL AIR MILO TIGA SERANGKAI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Baru-baru ini saya ada membeli 3 buah botol air Milo. Apa nak menariknya botol air ini ialah, saya berasa sangat dekat sahaja dengan botol air ini kerana saya masih lagi ingat bahawa saya pernah menggunakan botol air Milo sebegini semasa saya di sekolah rendah.

Saya bersekolah rendah pada tahun 1980-an, oleh itu usia botol air Milo ini telah menjangkau 20 tahun. Pergh... Lama juga tu. Saya bernasib baik kerana dapat membeli botol air Milo ini dengan harga yang amat berpatutan.

Jom layan saja gambar koleksi Milo terbaru saya ini :

Siapa pernah nampak botol air Milo begini?

Aksi mengayuh basikal

Aksi penjaga gol

Aksi bermain badminton.
Lepas ni ada lagi gelas Milo terbaru yang saya beli. Lagi nampak 'rare' siap dengan kotaknya sekali. Saya baru beli melalui Mudah. Esok baru penjual tu mahu poskan. Eeee.. Tak sabar menantinya. :)
 
(Ps : Tadi masa main futsal, ada amoi telefon nak beli cawan kopitiam Nescafe yang saya iklankan di Mudah. Hehehe... Ada duit keluar, ada duit masuk) 

Wednesday, November 21, 2012

DERMALAH WALAUPUN RM 1.00


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Perit rasanya hidup mangsa-mangsa serangan Zionis ke atas Gaza, Palestin. Bak kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Kita harus bersyukur kerana hidup di bumi Malaysia yang aman damai, justeru, sama-samalah kita pelihara kedamaian ini bersama.
 
Berbalik pada isu di Gaza. Agak-agak apakah sumbangan kita? Mungkin ada diantara kita hanya menaruh perasaan simpati, sedih dan geram kepada Zionis, Israel yang melakukan kekejaman ke atas rakyat Gaza. Begitu juga bagi mereka yang memboikot produk keluaran Israel, manakala yang agak kurang mampu, sekadar mendoakan keselamatan mereka. Ini semua adalah baik untuk menunjukan sokongan kita atas apa yang terjadi pada rakyat Gaza.
 
 
 
Selain itu, kita juga boleh menderma kepada badan-badan tertentu yang sememangnya secara terus menerus membantu rakyat Gaza, Palestin seperti Aman Palestin, Aqsa Syarif, Tabung Haluan Palestin dan sebagainya.
 
Tapi, adakah kita sudah menderma? Dermalah walaupun dengan hanya RM 1.00. Rakyat Malaysia mempunya kurang lebih 28 juta orang. Kalau separuh daripadanya yang menderma, ia bererti kutipan derma adalah sebanyak RM 14 juta.
 
Jom, marilah menderma, sesungguhnya amalan menderma adalah amalan mulia. Apakan lagi kita menderma kepada mereka yang sangat memerlukan. 

PUNCA HARIMAU MALAYA SERI DENGAN BANGLADESH


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Aduh... Tak menang-menang juga Harimau Malaya. Piala Suzuki AFF 2012 sudah tidak lama lagi, namun prestasi skuad kebangsaan nampak begitu longlai sehinggakan hanya mampu seri 1-1 dengan Bangladesh.
 
Negara kita adalah penyandang juara, namun dari beberapa perlawanan antarabangsa yang telah berlalu langsung tidak nampak kita ini adalah juara Asia Tenggara.
 
"Come on" lah Harimau Malaya, kembalikan keyakinan rakyat Malaysia terhadap bola sepak negara. Pasti ramai berasa sangsi dengan prestasi pasukan bola sepak kebangsaan masa kini.
 
Harapan saya agar pasukan Harimau Malaya terus bangkit di pertandingan Piala Suzuki AFF 2012 akan datang.
 
Eh, nak tahu ke kenapa Harimau Malaya sekadar seri dengan Bangladesh?? Lihat keratan akhbar ni :

I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
V

Sumber : Facebook
 

Opss.... Sekadar gurauan.. Jangan ambil serius. Tenang saja.., tentu Rajagopal ada ramuan rahsianya nanti.. :)

Friday, November 16, 2012

TAHUN BARU GAZA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Gaza diserang lagi!!! Begitulah "headline" pada awal Muharam 1434 yang diterima pada saudara kita di Palestin. Di kala umat Islam seluruh dunia menyambut kedatangan tahun baru dengan gembira, bercuti bersama keluarga atau berehat saja di rumah, tetapi bukan di Gaza. Mereka dalam ketakutan akibat menerima serangan dari Israel.
 
Ya, memang bukan sekali Gaza diserang, sudah banyak kali, namun serangan ini merupakan serangan yang terancang dan maha hebat dengan menggugurkan banyak nyawa sama ada pemimpin mahupun rakyat jelata.
 
Dari jauh, hanya doa dapat kuiringkan kepada semua saudara-saudara di Gaza, semoga mala petaka yang menimpa mereka sekarang ditukarkan kepada sesuatu yang lebih baik bagi mereka. Amin.
 
Teringat kembali puisi yang saya tulis pada tahun 2009 berkenaan Gaza. Masa itu, Gaza juga diserang.
 
IMPIAN GAZA ... PALESTIN
 
Terpekik Terlolong Pinta Perhatian
Tiada Siapa Jiran Peduli
Jiranku Hanya Memejam Mata Memekak Telinga

Anak Bangsa Seagamaku Berlumuran Darah
Darah Mengalir Membasahi Bumi
Jiranku Hanya Memejam Mata Memekak Telinga

Peluru Menghujani Tubuh Yang Tak Berdosa
Bom Bom Meledak Bangunan
Sekolah, Masjid, Hospital Menjadi Lapang Sasar
Jiranku Hanya Memejam Mata Memekak Telinga

Apa Yang Ku Ada
Tiada Senjata, Tiada Perisai
Hanya Ketulan Batuan Menjadi Senjata
Hanya Sekujur Tubuh Menjadi Perisai
Dengan Kalimah Allahuakbar Kulempar Batuan Menjadi Peluru
Dengan kalimah Allahuakbar Kutahan Tubuh Menjadi Perisai Syahid

Impianku Allah Menghulur Bantuan
Seperti Ababil Menghapus Latnatullah

F.B. Mamat
9 Februari 2009 (2.55 Petang)
Bandar Hilir, Melaka


LIHAT JUGA >>> Impian Gaza ... Palestin

SALAM MAAL HIJRAH 1434

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
 
Mungkin entri ini agak terlewat kerana saya pulang ke rumah emak, di rumah emak tiada talian internet, oleh itu saya tidak dapat untuk membuat entri ucapan Maal Hijrah lebih awal.
 
Namun begitu, di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah 1434 kepada semua yang mengenali diri ini terutama kepada pembaca tegar blog ini.
 
Saya mengharapkan agar pada tahun baru ini kita sama-sama dapat meningkatkan amal ibadah kepada Allah SWT.
 
Kepada rakan-rakan penulis blog, marilah kita saling ingat-mengingati dan berkongsi akan perkara yang membawa kepada kebaikan di dunia dan di akhirat.
 
Entri Tambahan :
 
:: Kata-kata FairusMamat ::
 
 

Tuesday, November 13, 2012

BERMAIN DI CELAH DAPUR


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Kadang kala saya sendiri pening memikir tentang apa sebenarnya hobi utama saya. Saya suka menulis blog, mengumpul barangan Milo dan lain-lain barangan, dan kini saya mula berminat untuk melukis.
 
Ya, melukis.. Kenapa, tidak percaya ke? Hehe, saya bukanlah pelukis yang mahir, baru saja nak belajar. Saya belajar melalui lukisan-lukisan yang terdapat di Galeri Seni Rakyat dan Balai Seni Lukis Melaka dan juga belajar melalui video di You Tube.
 
Tak mahulah celoteh banyak sangat, layan sajalah aksi-aksi saya di celah dapur semasa menyiapkan sebuah lukisan. :)
 
Proses membuat latar belakang (back ground)

Teknik renjis-renjis bak merenjis air bunga mawar

Tatkala menanti ilham

Pandangan belakang, hampir siap dah ni.. :)

Inilah hasilnya. Lukisan abstrak.
 
Minta pandangan pada semua pembaca blog ini. Komen dengan ikhlas tentang lukisan ini. Kalau kata tak cantik pun tidak mengapa.

Monday, November 12, 2012

HEBATKAH MELAKA???


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Saya ni bekerja di muzium di Bandar Hilir, Melaka. Kadang kala sedang duduk-duduk, saya selalu berfikir, hebat benar negeri Melaka pada suatu masa dahulu. Pelbagai negara yang datang tanpa diundang semata-mata mahu menguasai pelabuhan Melaka dan perdagangan Timur Barat.
 
Kedatangan Diego Lopez De Squeira di Melaka pada 1509. Pada ketika ini dilihat Melaka telah maju, mempunyai Kota pertahanan yang diperbuat dari batu dan kayu.
 
 
Dari Portugis, Belanda hinggalah ke British, semuanya menjajah kerana kepentingan Ekonomi. Namun ada juga yang berperanan untuk menyebarkan agama Kristian mereka.
 
Terpandang pula pada Bukit St. Paul. Menang strategik, bukit ini memang strategik sehinggakan di persekitaran kawasan inilah direbut-rebutkan oleh kuasa-kuasa Barat.  Dari puncak bukit ini jelas kelihatan sekeliling Kota Melaka dan amat baik bagi strategi pertahanan.
 
Serangan Portugis ke atas Melaka yang diketuai oleh Alfonso De Albuqueque. Kalau dilihat, tak ubah seperti peristiwa serangan di dalam Filem The Lord Of The Ring.
Begitu juga pada pentadbiran di Zaman Kesultanan Melayu Melaka, dahulunya Istana Sultan terletak di puncak bukit ini ataupun di kaki-kaki bukit. Sebelum dikenali sebagai Bukit St. Paul, dahulunya bukit ini adalah Bukit Melaka.
 
Oleh kerana bukit ini menjadi lokasi pertahanan yang strategik bagi kesemua kuasa Barat ini, terdapat perubahan nama bukit ini di masa mereka memerintah seperti :
 
Zaman Kesultanan Melaka - Bukit Melaka
Zaman Portugis - Bukit St. Paul
Zaman Belanda - Bukit St. Poulo
Zaman British - Bukit Bendera
 
Namun kini bukit ini terus dikenali sebagai Bukit St. Paul kerana terdapatnya Gereja St. Paul di puncak bukit tersebut. Namun pada pendapat saya, lebih elok sekiranya bukit ini dikekalkan dengan nama asalnya iaitu Bukit Melaka.
 
Di sini saya ingin kongsikan beberapa gambar di sekitar Bukit Melaka semasa zaman penjajahan.
 
Lakaran Fortaleza De Malaca (Kota Melaka) di Zaman Portugis

Kelihatan Kota Melaka yang dibina oleh Portugis masih digunakan pada Zaman Belanda. Belanda membuat beberapa tambahan bagi mengukuhkan pertahanan kota.

Gambar Zaman British. Tembok Kota Melaka sudah tiada lagi akibat dimusnahkan oleh British. Hanya Pintu Gerbang Santiago A.K.A Porta Da Santiago A.K.A A' Famosa saja yang tinggal.

Sunday, November 11, 2012

KIPAS LIPAS @ KIPAS KEBAS


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Walaupun hobi saya "major" dalam mengumpul produk Milo namun saya juga mempunyai hobi mengumpul barangan yang lain seperti miniatur animasi, cawan kertas dan juga yang terbaru ini ialah kipas tangan.
 
Nak tahu kipas tangan yang bagaimana? Nah, lihat gambar di bawah ini.
 



Saya berpendapat peluang untuk mendapat lebih banyak kipas tangan seperti ini adalah besar kerana banyak jabatan kerajaan dan agensi swasta yang mengeluarkan produk free gift seperti ini. Produk sebegini banyak terdapat sekiranya ada program-program promosi, pameran, jualan dan sebagainya yang dijalankan oleh jabatan / agensi tertentu.
 
Terima kasih jugalah kepada brother blog Hobby & Collection kerana "membuka hati" saya untuk turut mengumpul kipas tangan seperti ini.
 
Sesiapa yang biasa dapat kipas tangan seperti ini, kalau tak digunakan, jangan buang, poskan kepada saya :)

TIPU MAKAN DIRI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Allah itu Maha Adil, dalam sekelip mata sahaja orang yang menipu boleh terkantoi kepada orang yang ditipu.
 
Nak dijadikan cerita, malam semalam saya memberi mesej kepada seorang kakitangan supaya hadir ke suatu program yang perlu dihadiri pada pagi ini. Dia menjawab ringkas dengan menaip "tidak sihat". Itu saja mesejnya. Saya pun tidak peduli sangat, dah memang pun tahu ada saja alasannya.
 
Keesokan harinya saya sendiri yang pergi bersama kakitangan lain yang dapat bersama. Bertolak dari rumah pukul 7.00 pagi, setelah selesai, selepas Maghrib baru tiba di rumah. 
 
Kebetulan pula isteri mengajak saya ke sebuah hotel di mana saudaranya melangsungkan perkahwinan, walaupun penat namun saya tetap pergi juga. Setelah solat Maghrib saya terus bersiap hendak ke kenduri kahwin tersebut. Jarak hotel dengan rumah saya tidaklah jauh, lebih kurang 5 kilometer sahaja.
 
Masuk saja ke dalam dewan hotel, meja-meja sudah dipenuhi para tetamu. Nasib baiklah juga masih ada tempat duduk yang kosong, jadi dapatlah saya sekeluarga duduk.
 
Dalam memerhati tetamu-tetamu di sekeliling, saya terpandanglah seorang kakitangan yang telah memberitahu saya yang dia "tidak sihat" malam kelmarin. Tak pastilah sama ada dia pun perasan saya atau tidak.
 
Saya nampak dia sihat-sihat saja. Makan pun elok saja. Tak nampak langsung macam orang tidak sihat. Dalam hati saya berkata "peghh.. berani lu kencing wa hidup-hidup...". Lepas ini, apa alasan yang dia beri memang saya sukar mahu percaya lagi. Cukuplah saya ditipu.

Entri Tambahan :

:: Kata-Kata FairusMamat ::

 

Friday, November 9, 2012

HARIMAU MALAYA BERTUKAR KEPADA ULAT GONGGOK MALAYA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Kecewa.. Memang kecewa apabila melihat aksi perlawanan persahabatan antarabangsa bola sepak antara Thailand dan Malaysia tempoh hari. Harimau Malaya seakan patah taringnya apabila kalah dengan jaringan 2 - 0.

Bukan dengan Thailand sahaja, perlawanan persahabatan sebelum ini dengan Vietnam turut menerima nasib yang serupa, kalah juga.

Piala Suzuki AFF 2012 semakin hampir, namun pasukan negara masih belum mempamerkan aksi yang terbaik. Dengan permainan seperti dipamerkan pada kedua-dua perlawanan yang lepas, rasanya para peminat Harimau Malaya sedikit rasa risau tentang bagaimana kita hendak mempertahankan Piala Suzuki AFF yang dimenangi pada tahun lalu.

Lihat sahajalah tweet dari salah seorang 'peminat setia' Harimau Malaya yang terlalu kecewa dengan kekalahan demi kekalahan yang telah dihadapi oleh Harimau Malaya.
 

Alamak.. Harimau Malaya hendak ditukar kepada Ulat Gonggok Malaya? Dahsyat.. Dahsyat.. Bikin marah peminat Ultras Malaya saja si Azwan Haji Ali ni.

Erm.. Apa-apalah Azwan, nak kata apa pun pada pasukan negara, yang penting pemain negara harus segera sedar dan menyahut cabaran jutaan rakyat Malaysia yang inginkan Harimau Malaya sekali lagi menjuarai Piala Suzuki AFF.

(Ps : Tahun ni kalau tak jadi juara, apa kata cuba guna khidmat jurulatih dari negara luar)

BILA ANAK KECIL PUN BERSEDEKAH


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Semasa mendengar khutbah solat Jumaat sebentar tadi, saya ada memerhatikan seorang kanak-kanak berusia lingkungan 8 ke 9 tahun berjalan ke arah pintu masuk masjid. 

Sambil berjalan dia membuka dompetnya dan mengeluarkan wang kertas lalu dimasukkan ke dalam tabung masjid yang terletak di muka pintu masjid tersebut.

Mari bersama kita amalkan sikap suka bersedekah

Di dalam hati terdetik betapa mulianya anak kecil itu dan terus menginsafi diri yang kadangkala agak lalai untuk mengeluarkan duit untuk menderma ke tabung masjid. Sedangkan sudah termaktub bahawasanya sedekah amal jariah merupakan amalan yang tidak terputus apabila seorang Muslim meninggal dunia.

Dari Abu Hurairah R. A bahawa Nabi Muhammad S.A.W bersabda "apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya"

Mudahnya :

1) Bersedekah ke jalan Allah S.W.T
2) Memberi ilmu yang bermanfaat
3) Doa dari anak yang soleh

(Ps : Andaikata apa yang saya kongsikan ini juga tergolong dari "memberi ilmu yang bermanfaat",  alangkah syukurnya)

I'M NOT A PHOTOGRAPHER


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Saya bukanlah seorang jurukamera handalan, apatah lagi mempunyai kamera yang canggih manggih. Namun saya mempunyai minat dalam bidang menangkap gambar. 

SILA KLIK DI SINI


Namun apakan daya, kamera Olympus cokia saya  sudah rosak, sekarang hendak ambil gambar pun sudah tidak boleh. Mengharapkan kamera telefon bimbit isteri saya sahaja.

Entah bila mahu beli kamera yang baru di masa pelbagai keperluan kewangan hendak digunakan, dengan kereta yang kemek untuk diperbaiki, adik bongsu yang hendak berkahwin dengan orang utara (Perlis), dengan perancangan percutian ke Langkawi. 

Huh.. Ada yang sudi hadiahkan kamera?? :)

APABILA WARTAWAN TIDAK BUAT "RESEARCH"


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Sekarang bermacam-macam cara yang dilakukan untuk menjual sesuatu produk. Begitu juga dengan syarikat surat khabar, pelbagai cerita-cerita hangat dikeluarkan demi menarik ramai pengguna untuk membeli surat khabar mereka.
 
Ada sebuah akhbar baru saja mendedahkan tentang seorang jururawat di sebuah hospital swasta di Melaka didakwa telah terakam gambar hantu berdekatan sebuah lift.
 
Gambar hantu yang didakwa dirakam. Sumber : Klik
 
Rasanya, tanpa membuat sebarang research, wartawan akhbar tersebut terus membuat cerita 'hangat' tersebut demi untuk menghasilkan cerita yang menarik.
 
Namun, akhirnya tembelangnya pecah apabila terdapat seorang penulis blog berjaya mengesan penipuan gambar hantu tersebut yang sememangnya banyak digunakan hasil daripada kerja-kerja pengeditan gambar. Boleh lihat di blog ini >>> klik.
 
Moralnya di sini ialah, apabila kita hendak mengarang sesuatu cerita, haruslah membuat kajian terperinci terlebih dahulu, bukan setakat main suka-suka buat cerita. Akhirnya siapa yang malu, mereka dan keluarga mereka juga. Syarikat surat khabar yang akan menanggung malu akibat kejahilan seorang wartawan.
 
Namun, untuk tidak terlalu berat sebelah, kita manusia memang kerap membuat kesilapan, mungkin kesilapan wartawan tersebut pada kali ini ialah tidak membuat research terlebih dahulu. Jadi sama-samalah saling ingat-mengingati. Ada salah tegur, jangan terus menghentam tidak tentu pasal.

Thursday, November 8, 2012

SIMBOL DI FACEBOOK UNTUK "UNLIKE" : AMARAN 18 TAHUN KE ATAS SAHAJA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Apa khabar pembaca semua? Harap sihat-sihat sahaja. Terlebih dahulu saya mohon maaf sekiranya entri ini agak "kasar" sedikit. Bagi mereka yang boleh menerimanya okaylah, bagi sesiapa yang tidak boleh menerimanya, sejuta kemaafan saya pohonkan.
 
Facebook. Laman sosial popular seantero dunia di mana kita boleh berhubung dengan sesiapa dan kita boleh "update status", lihat gambar, memberi komen, menyukai status seseorang dengan menekan butang "like" dan sebagainya.
 
Tapi sekiranya kita tidak menyukai sesuatu status, simbol apakah yang boleh digunakan? Facebook hanya mencipta simbol "like", bagi yang tidak suka, simbol apa pula yang digunakan?
 
Ada pihak yang cuba mencipta simbol terbaru untuk mengimbangi simbol "like", namun saya tidak berapa setuju. Tapi terpulanglah pada pandangan masing-masing.
 
Unlike
Simbol terbaru bagi yang "unlike". Ada ke patut?
 
(Ps : Ada yang band blog saya ni pula nanti)

BOBOIBOY LAGI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Siapa yang biasa membaca blog saya ini pasti akan teringat entri saya berkenaan Jom Kumpul BoBoiBoy @ Petronas.
 
Pada bulan Oktober yang lepas saya telah mengumpul 2 miniatur animasi BoBoiBoy iaitu BoBoiBoy Kuasa Angin dan Yaya. Pada bulan November ini pula 2 lagi miniatur saya dapat kumpul iaitu BoBoiBoy Kuasa Tanah dan juga Ying.
 
Jom, siapa yang masih belum dapat miniatur animasi ini, dapatkannya di kedai Mesra @ Petronas.
 
BoBoiBoy Kuasa Tanah

Ying


Miniatur BoBoiBoy bagi Bulan Oktober dan November

Sedang menunggu keluaran bulan Disember pula iaitu BoBoiBoy Kuasa Petir dan Gopal. Selepas itu, lengkaplah koleksi BoBoiBoy... :)

Tuesday, November 6, 2012

BAHAN BINAAN DI MELAKA PADA ZAMAN PENJAJAHAN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Baca saja tajuk entri kali ini seperti saya mahu mengajar mata pelajaran seni bina. Niat di hati begitulah. Harapnya entri ini dapat menjadi rujukan kepada pelajar-pelajar yang ingin membuat rujukan berkaitan bahan binaan khususnya di Melaka di era penjajahan Portugis, Belanda dan British.

Sebenarnya saya telah diarahkan untuk menjaga pameran bersama Melaka World Heritage Office (WHO) di Kuala Lumpur City Centre (KLCC) bersempena Hari UNESCO 2012 pada 3 hingga 4 November yang lepas.

Dalam ruang pameran, dipamerkan maklumat-maklumat berkaitan Melaka sebagai Tapak Warisan Dunia, bahan-bahan binaan di Melaka pada zaman penjajahan, baju kebaya Nyonya, kasut manik Nyonya dan pelbagai lagi termasuk manuskrip Hikayat Hang Tuah, Sejarah Melayu dan lain-lainnya.

Pada masa yang terluang, saya telah menimba sedikit ilmu berkaitan bahan-bahan binaan di Melaka pada zaman penjajahan yang telah disediakan oleh pihak WHO. Dengan sedikit ilmu dan gambar-gambar yang ada saya kongsikan kepada mereka yang memerlukan rujukan berkaitan bahan binaan ini.

Batu Laterit
Batu Laterit juga dikenali sebagai Batu Lada atau Batu Merah. Binaan bangunan Portugis di Melaka banyak menggunakan batu jenis ini. Ini dapat dilihat pada binaan Pintu Gerbang Santiago (Porta Da Santiago) atau lebih dikenali sebagai A' Famosa. Bangunan lain milik Portugis yang menggunakan bahan ini ialah Gereja St. Paul yang terletak di atas Bukit St. Paul di Bandar Hilir Melaka.

Pintu Gerbang Santiago adalah satu-satunya sebahagian dari Kota Melaka (Fortaleza De Malaca) yang tinggal hingga kini setelah tembok-tembok yang lainnya telah dimusnahkan oleh British. Jika dilihat dari kesan runtuhan Kota Melaka, terdapat penggunaan Batu Laterit ini. Dipercayai sumber Batu Laterit ini diperolehi dari pulau-pulau yang berdekatan seperti di Pulau Upeh. Sehingga kini terdapat bukti yang menunjukan kesan batu-batu ini dipotong / dipahat di pulau tersebut bagi mendirikan Kota Melaka oleh Portugis.

Batu Bata Belanda
Binaan bangunan yang menggunakan Batu Batu Belanda memang banyak terdapat di Melaka, daripada rumah orang perseorangan sehinggalah ke pejabat dan penginapan Gabenor Belanda ada menggunakan bahan jenis ini. Sekiranya kita menyusuri Sungai Melaka, apabila sampai di kawasan Bandar Hilir, pastinya akan ternampak bangunan yang didirikan dengan menggunakan Batu Bata Belanda ini.

Tidak hairanlah mengapa bahan binaan dan bangunan Belanda banyak terdapat di Melaka kerana Belanda merupakan kuasa asing yang paling lama bertapak di negeri Melaka iaitu selama 183 tahun (1641 - 1824) berbanding Portugis dan British.

Selain Batu Bata Belanda, bahan binaan Belanda yang lainnya seperti Jubin Lantai Belanda (Terracotta) yang menjadi lantai di kebanyakan bangunan-bangunan milik Belanda seperti di Stadthuys. Dan juga terdapat Genting Belanda yang juga boleh dilihat pada bangunan Stadthuys.

Jubin Lantai Zaman Belanda (Terracotta)

Genting Belanda
Pada Zaman Inggeris juga banyak juga terdapat tinggalan bahan senibinanya. Antara bahan-bahan binaan yang digunakan pada zaman Inggeris ialah Batu Bata Inggeris, Genting Cina, Genting India dan Genting Marseilles. Namun ada juga yang mengatakan bahawa jenis Genting Cina adalah dari zaman Belanda, begitu juga Genting India, dikatakan ianya sejak di zaman Portugis.

Genting India

Genting Marseilles

Batu Bata Inggeris

Genting Cina

Diharap entri ini dapat menjadi salah satu sumber rujukan kepada mereka-mereka yang sedang menjalankan kajian / tugasan berkenaan bahan binaan di Melaka semasa zaman penjajahan.

Entri Tambahan :

:: Kata-Kata FairusMamat ::