Tuesday, December 5, 2023

E-Madani : Kenapa Tak Layak?


Entahlah.. Aku pun tak tahu. Aku kategori apa sebenarnya. Entah B40, M40 jauh lagi untuk capai T20. Bukan kaya pun. Gaji tak besar mana. Dari BRIM, BSH dan entah apa-apa lagi, tak pernah dapat. Bantuan anak sekolah pernah juga merasa dulu.

Sedang ramai duk mendaftar untuk mendapat RM100 e-madani, aku pun sama lorat isi permohonan juga. Akhirnya kecewa, tak berjaya. Takpelah. Mungkin bukan rezeki. Yang peliknya, bos aku pun layak, aku yang kuli pulak tak layak.. Haha..

Malas aku nak mohon dan rayu lagi.. Biarlah ia pergi dari minda aku ni. Baru je berangan nak beli baju kerja baharu. Haha.. Tak kesampaian. 

10 comments:

  1. Kalau dalam circle sy.. kawan² yg x layak ni sebab x update & x declare e-filing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita government servants memang dah tolak cukai pendapatan setiap bulan.

      Delete
  2. senasib la ngan MA.. kalau rezeki tu x ke mana but kalau bukan rezeki tu..memang bukan la.. kannn

    ReplyDelete
  3. Eh, pelik ni. Bos gaji lagi besar pulak layak. Ada yg kata, kalau tak isi borang cukai, tak layak dapat. Tak tahulah betul ke tak.

    ReplyDelete
  4. Alamak...cerita kita sama...boss dapat, kita kuli nie tak dapat...sabar je lah, mungkin ad rezeki lain barangkali...insya-Allah

    ReplyDelete
  5. susah nak cakap..tak tau macam mana mereka pilih..

    ReplyDelete
  6. Kan.. sy suri rumah dh 10 tahun x bekerja. Tax sebelum resign dh cantik clear..nonoutstanding. Skrang tiada pendapatan..takan nk buat clearance tax very year kut dh x berkerja..hentahlah nak.. non...

    ReplyDelete
  7. Terkadang saya bingung, bagaimana cara pemerintah memutuskan siapa yg layak dan tidak. Di Indonesia bantuan seperti ini ada banyaaak bang. Bantuan untuk sekolah, ada juga bantuan untuk usaha. Biasanya diberikan tiap 3 bulan sekali. Nominalnya 300-800rb rupiah.

    Saya tahu diri tak akan dapat, Krn gaji suami pun dah melewati batas annual salary yg mereka tetapkan. Tapi anehnya, banyaaak yg mampu, tapi masih dpt . Saat ditanya kenapa bisa dapat, jawaban petugas , 'supaya anggaran terserap, udah terima aja'.

    Saya tak nak. Ntah kenapa, merasa itu bukan hak saya. Seperti mengambil hak orang lain yg lebih butuh . Kemarin kejadiannya, tiba2 nama anak saya tersenarai sebagai yg berhak untuk ambil uang bantuan. Sekolah yg bagi tahu. Saya langsung bilang, KSH aja ke murid lain. Anak saya masih mampu saya biayai.

    Ntahlaah, terkadang bantuan seperti ini, tak lepas juga dari permainan Orang2 dalam , sehingga tidak diberikan kepada orang yg benar butuh.

    ReplyDelete
  8. ada masa lg..expired bln Feb...hehe..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.