Friday, December 15, 2023

Berpetualang ke Jakarta, Indonesia (Bahagian 1) - Perihal Galeri Melaka Jakarta

Jakarta, Indonesia bukanlah asing bagi aku.. Haha.. Rasanya sudah empat kali aku ke Jakarta pasal urusan kerja. Huh, macam ahli perniagaan pula bila ada urusan kerja di sini. Kali pertama aku ke Jakarta adalah pada tahun 2015. Sebenarnya, sebab mengapa aku sering ke Jakarta adalah kerana terdapat sebuah Galeri Melaka di sana.

Galeri Melaka di Jakarta adalah satu kerjasama strategik antara Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM) iaitu tempat aku bertugas dengan Muzium Kesejarahan Jakarta. Kerjasama ini meliputi penubuhan Galeri Melaka Jakarta di Muzium Sejarah Jakarta manakalan Galeri Jakarta Melaka pula ditubuhkan di Muzium Sejarah Melaka. Kedua-dua galeri ini bertempat di bangunan kolonial Belanda di kedua-dua buah negeri/ provinsi. 

Ikutkan sebelum ini, Galeri Melaka di Jakarta telah berpindah sebanyak tiga kali. Sebelum ini kerajaan negeri Melaka menyewa bangunan di Jakarta bagi menempatkan Galeri Melaka Jakarta. Sudah dua kali menyewa bangunan. Akibat telah tamat tempoh dan kadar sewaan yang terus meningkat, kali ini negeri Melaka melalui PERZIM telah menjalinkan kerjasama dengan Muzium Kesejarahan Jakarta bagi menempatkan Galeri Melaka di salah satu ruang yang terdapat di muzium tersebut. 

Begitu jugalah sebagai timbal balik, Galeri Jakarta juga ditempatkan di salah sebuah ruang yang terdapat di dalam Muzium Sejarah Melaka. 

Kali ini, pemergian aku ke Jakarta adalah untuk mengadakan majlis perasmian Galeri Melaka Jakarta yang akan diadakan pada 16 September 2023. Hal perasmian ini boleh dikatakan diuruskan aku dari awal hingga ke akhirnya. Semoga majlis esok berjalan dengan lancar tanpa terdapat sebarang cacat celanya. 

Beberapa gambar di bawah ini merupakan Galeri Melaka yang terdapat di Muzium Sejarah Jakarta. 














Antara sumbangan aku pada Galeri Melaka Jakarta ialah penerangan (write up) yang terdapat di galeri ini adalah hasil daripada penulisan aku. Adalah juga jasa aku pada penubuhan galeri ini. 

4 comments:

  1. Saya agak malu nih sebagai orang Jakarta kok malah ga tahu museum ini 😅. Ya ampuuun kemana aja coba.. padahal dari foto pun nampak menarik, paling sukaaa dengan museum sejarah soalnya. Itu banyak replikas2 kota Melaka juga ya bang 👍.

    Oke, weekend saya nak coba main ke museum ini . Anak2 pun sedang school holiday sampai tahun baru. Nak baca juga write up yg Abang tulis 😊

    ReplyDelete
  2. Eh .apesal SA x tau pasal galleri melaka kat Jakarta erk...

    ReplyDelete
  3. Fuhh.. org hebat dan penting ni..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.