Monday, February 14, 2011

PENGAJARAN DARI KRISIS MESIR

Mesir sebuah negara yang kaya dengan minyak. Negara yang terletak di dunia Arab dan mengamalkan sistem pemerintahan berpresiden. Sejak sekian lama negara tersebut mengecapi keamanan, namun kini Mesir bergolak dengan tindakan tunjuk perasaan besar-besaran oleh rakyat Mesir bagi menuntut pengunduran Hosni Mubarak.

Dalam krisis yang melanda Mesir ini, dapatlah pengajaran-pengajaran yang boleh diperolehi samaada baik atau sebaliknya yang boleh diteliti oleh pemimpin-pemimpin sesebuah negara.




1. Jangan memimpin terlalu lama. Nanti rakyat bosan. (kalau negara terus maju dan rakyat terpelihara tak mengapa, ini tidak, rakyat terbiar)

2. Tunjuk perasaan besar-besaran untuk jatuhkan presiden (jangan amalkan! Kalau macam ini caranya habislah sistem demokrasi. Kalau boleh semua negara nak buat macam ini untuk jatuhkan pemimpin)

3. Bagi negara Islam, jangan sekali-kali pro Israel (inilah akibatnya kerana pro Israel, orang Islam di negara jiran sendiripun mahu ditindas demi Israel tercinta!)

4. Jangan jadi boneka Amerika (minyak.. minyak.. minyak, lepas ini sekiranya Presiden yang naik ialah anti Amerika, habislah Amerika. Kalau Mesir tak ikut telunjuk Amerika, pastinya Mesir bakal menjadi seperti Iraq. Sekarang ini Amerika syok sendiri seperti hero yang menasihatkan Mubarak supaya berundur, pada hakikat pengunduran ini adalah kerana tekanan rakyat Mesir sendiri)

5. Sistem keselamatan perlu diperketat (dalam menempuh ketidaktentuan seperti ini, pasukan keselamatan seharusnya lebih aktif dan bersedia untuk menerima segala kemungkinan, kalau tak masakan banduan boleh terlepas, pecah rumah / kedai berleluasa dan sebagainya)

6. Bawa pulang pelajar / rakyat segera ke tanah air (tindakan awal perlu diambil untuk tidak mengheret warga negara ke kancah krisis. Tindakan kerajaan Malaysia membawa pulang segera rakyat Malaysia ke tanah air adalah tindakan yang wajar bagi mengelakan sebarang kemungkinan berlaku ke atas mereka)

3 comments:

  1. semoga peristiwa kt mesir ni jadi iktibar & pengajaran utk pemimpin2 kt Msia.

    ReplyDelete
  2. S3V3N : ERM.. TAK TAU LAH NAK CAKAP APE.. SEKARANG DAH MEREBAK KE NEGARA-NEGARA JIRAN.. HARAP KAT MALAYSIA TAKDE MACAM NI..

    ReplyDelete
  3. S3V3N : ERM.. TAK TAU LAH NAK CAKAP APE.. SEKARANG DAH MEREBAK KE NEGARA-NEGARA JIRAN.. HARAP KAT MALAYSIA TAKDE MACAM NI..

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.