Saturday, March 9, 2024

Bagaimana Aku Boleh Sampai ke Berlin, Jerman?


29 Februari 2024 pada hari Khamis di tahun lompat, tatkala jam menunjukkan pukul 4.56 petang aku mendapat pesanan mesej dari aplikasi whatsapp. Pengurus Besar lama aku yang mesej.

"Salam" 

"Waalaikumussalam WBT. Ya bos"

"Saya cadang kat Pengurus Besar, kau wakil jabatan ke Berlin. Jangan tolak pulak."

Begitulah bunyi perbualan kami di whatsapp. Masa dapat mesej diarahkan ke Berlin, ligat berputar di pemikiran aku untuk memberi alasan untuk tidak ikuti tugasan ini. 

Memikirkan anak yang akan mula bersekolah, nak mula berpuasa Ramadan dan masanya juga agak lama iaitu bermula 3 Mac hingga 10 Mac 2024.

Telah aku menghantar mesej kepada Pengurus Besar untuk tidak sertai tugasan di Berlin dengan memberi alasan-alasan tertentu. Akan tetapi beliau tetap mengarahkan aku pergi. Jadi, aku akur dan turuti sahaja arahan yang telah diberikan. 

Seperti biasa, masa nak memberitahu kepada isteri merupakan suatu yang sukar. Dia pasti tak setuju dengan pemergian aku ke luar negara dengan waktu yang lama.

Namun setelah berbincang baik-baik akhirnya isteriku akur juga walaupun aku tahu hatinya agak kurang senang dengan situasi ini. Iyalah, bukannya sekejap, tapi lama. Nak uruskan 5 orang anak dan 4 orang bakal memulakan musim persekolahan baharu. 

Tujuan aku ke Berlin adalah untuk menyertai misi dagangan ITB di Messe, Berlin bermula 5 hingga 7 Mac 2024. Ia merupakan pameran produk pelancongan berkonsepkan business to business. 
 
Pameran dagangan terbesar ini menghimpunkan hampir seluruh dunia tourism players antaranya dari Eropah, negara-negara Arab, Asia, Amerika Latin dan lain-lain. Pameran dagangan ini diadakan pada setiap tahun. 

5 comments:

  1. Seronok juga pergi bertugas ke luar... Tp, yang penat org yg ditinggal lah... Semua kuat isterinya mengurus anak2 bersendirian

    ReplyDelete
  2. Bukan calang² peluang yg diberi. Ditolak rugi, diturutkan macam² hal juga perlu diuruskan.

    ReplyDelete
  3. Sayang jugak kalau tolak rezeki yang datang sesekali gini.
    Cuma jangan lupa oleh-oleh special buat isteri yang dah beri kerjasama 😀

    ReplyDelete
  4. Wahhhh... Bestnya. Sayang juga kalau lepaskan peluang ni.

    ReplyDelete
  5. Waaah event tourism yaa 😍. Berarti ikut memperkenalkan tourism Malaysia ke sana kan yaa. Bagus lah bang. Beberapa kali event seperti ini diadakan di jakarta juga, dan saya datang .terkadang melihat ada banyak tourism dari Negara2 lain, bahkan dari negara yang anti mainstream, membuat tertarik nak visit kesana

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.