Thursday, March 21, 2024

Hari Hutan Antarabangsa 2024


Sebenar-benarnya, hari ini aku baru tahu adanya Hari Hutan Antarabangsa yang disambut setiap tahun. Jika Hari Muzium Antarabangsa disambut 18 Mei setiap tahun, Hari Hutan Antarabangsa pula disambut pada 21 Mac setiap tahun. 

Di kesempatan ini, ingin juga aku coretkan sepatah dua kata bagi mengucap selamat buat Hari Hutan Antarabangsa bagi mereka-mereka yang meraikannya. 

Hari Hutan Antarabangsa 2024 merupakan peringatan global yang memberi tumpuan kepada pentingnya hutan dalam pembangunan yang berkekalan. Tema tahun ini, "Hutan dan Inovasi", menekankan keperluan untuk menggabungkan teknologi moden dengan pengurusan hutan yang lestari. Ini merangkumi inovasi dalam pemantauan hutan, pengurusan sumber alam dan penemuan cara baharu untuk memelihara kepelbagaian biologi hutan.

Melalui kolaborasi antara penggiat industri, pakar dan masyarakat setempat, kita dapat mempercepat pembangunan teknologi inovatif yang mendukung pemuliharaan hutan dan peningkatan kualiti hidup manusia. Hari Hutan Antarabangsa adalah masa yang penting untuk menghargai kepelbagaian ekosistem hutan dan mempromosikan kesedaran tentang kepentingan hutan dalam mengekalkan keseimbangan alam sekitar kita.

Selamat Hari Hutan Antarabangsa untuk semua. 

8 comments:

  1. Saya tahu dan pernah buat entri Hari Hutan beberapa tahun lepas (ke tahun lepas entah..)
    Tapi tahun ni tak buat entri sebab dah lama tak masuk hutan. Tebgok foto AI tu pun dah terbayang indah damai jalan-jalan dalam hutan.

    ReplyDelete
  2. Samalah saya pun baru tahu bila baca entry nie..

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Hutan Sedunia. Seronok bila bersahabat baik dengan hutan. Suka bau hutan yang segar dan bunyi-bunyian yang mendamaikan.

    ReplyDelete
  4. Jujur saya baru tahu ada hari hutan antarbangsa setelah baca tulisan Bbrp teman 😅. Tapi bagus lah kalo ada hari seperti ini, Krn memang peranan hutan penting bgt buat kelangsungan hidup manusia juga. Skr saja dah banyak perubahan iklim global terjadi , Krn salah satunya dari kerusakan hutan yg semakin luas :(.

    ReplyDelete
  5. lady pun br tahu saat baca ni...

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.