Sunday, September 17, 2023

Baliklah Fairus... Dah Malam

Aku penjaga masa.. Waktu bekerja, aku sangat menjaga masa. Tak suka datang lewat kecuali ada hal-hal yang tak dapat dielakkan. Dalam diari seharian aku pun tiada istilah minum pagi jam 10 dan melepak lama di kedai. Kalau nak sarapan pagi, di rumah sahaja atau di kedai sebelum waktu bekerja bermula. Ada kalanya terlajak juga, tapi tidak terlalu lama.

Apabila balik kerja pun sama. Jam 5.00 petang, keluar pejabat dan imbas perakam waktu. Tak suka balik lambat, kerana bagi aku bertugas perlu pada waktu bekerja, selebihnya adalah bersama keluarga. Kita bekerja pun untuk menampung keluarga. Tapi ada kalanya sengaja balik lambat kerana terpaksa menunggu juga untuk ambil anak yang balik sekolah agama jam 6.15 petang.

Ada kalanya hujung minggu pun bekerja juga sekiranya ada program yang perlu diuruskan atau untuk dihadiri. Tak pun diperlukan untuk memantau "anak-anak buah" yang bekerja. 

Beberapa hari ini banyak kerja di pejabat, namun tetap balik jam 5.00. Bagi aku, esok masih ada untuk meneruskan tugasan kerana tidak dikehendaki disiapkan segera.

Namun, Jumaat lalu aku mendapat tugasan yang baru diterima dan perlu diselesaikan segera. Justeru, terpaksa merelakan diri untuk tunggu dan menyiapkan kerja sehingga selesai. Buat kerja seorang sahaja. Syukur tak berapa lama sangat untuk menyiapkan tugasan, selepas Maghrib tugasan pun selesai.

Kebetulan pejabat aku terletak di dalam muzium. Muzium telah ditutup, apabila aku memadamkan lampu pejabat, jadi gelap suasananya. Hanya lampu di luar bangunan yang samar-samar menjadi panduan untuk melangkah, lantas lampu di telefon bimbit dinyalakan. 

Terdapat lampu peti pameran tidak dipadam. Barangkali kakitangan terlupa memadam suis. 


Lama tak balik malam. Rasa seram juga apabila berlalu dari satu ruang ke ruang di dalam muzium. Dengan patung-patung ya lagi. Eh! Jangan buat pasal lah.. 😅


9 comments:

  1. Saya yang baca pun naik bulu roma.
    Eh, tempat begitu memang begitu kan heheheheee.

    ReplyDelete
  2. Berani betul tu. Next entri nanti buat lah kisah mistik sepanjang bekerja dalam muzium.

    ReplyDelete
  3. Uncle kalau bab kerja... waktu memang terlanggar-langgar! tunggang langgang! hahahha

    ReplyDelete
  4. sy mmg kena balik on time sebab nak kena jemput anak kafa... so 4.30 mmg dh kena check out dah... hehehe... mmg seram dlm muzium waktu malam... imagine cerita night at the museum tu

    ReplyDelete
  5. Seramnyaa... kenapa tak disuluhnya jalan tu.. gelap sangat

    ReplyDelete
  6. Ya Allah, saya tak berani lah bang kalo gelap macam tu 🤣🤣. Dulu saat masih kerja, terkadang saya pulang malam. Dan biasanya lampu di gedung dah dimatikan semua. Tapi terkadang saya minta security staff untuk menambah jam lampu dihidupkan. Dan saya selalu minta salah satu dari mereka temankan saya di kantor 😂😂. Tak berani sendiri hahahaha

    Sebisa mungkin memang haruslah kita selesai jam pulang kantor, tak usah lembur, kecuali memang ada keperluan mendesak.

    Baguus kalo Abang selalu jaga waktu. Dah susah cari orang yg ontime masa sekarang ni.

    ReplyDelete
  7. Saya faham perasaan kerja sorang2 dan balik malam tu. Kalau ada banyak kerja dan urgent, memang stay sorang jelah. Paling lewat pernah balik ofis pukul 10pm. Dahlah ofis saya tu area kilang2 🤣

    ReplyDelete
  8. byk kisah muzium berhantu spt yg dibaca di Mastika. Harap2 x diusik lah ye...

    ReplyDelete
  9. ada mata2 yg memerhati...hehe...seram nya..night at the museum...

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.