Monday, January 10, 2011

240 JAM KERJA KHIDMAT MASYARAKAT INGKAR PLKN

Program Latihan Khidmat Negara telah mula diperkenalkan pada tahun 2003 lagi. Rupa-rupanya ada juga bakal pelatih yang ingkar dengan tidak menghadiri program ini. Kenapa susah sangat hendak patuh kepada arahan Kerajaan?





Kalau dilihat negara jiran Singapura, mereka telah berjaya melaksanakan "National Service" (NS) sejak sekian lama. Mereka ini lagilah pula, bukan setakat latihan sahaja, malahan perlu melaksanakan tugasan sepertimana tugasan yang sebenar termasuklah menjadi anggota polis, bomba dan sebagainya. Tetapi kita di Malaysia hanya memerlukan pelatih menjalani latihanpun susah sangat.

Kalau dulu Kerajaan menetapkan denda dalam bentuk denda wang atau penjara kepada pelatih yang ingkar, tetapi kini kerajaan lebih prihatin dengan mengubah denda tersebut dengan kaedah mengenakan khidmat masyarakat. Nasib baiklah juga, kalau tidak, aniaya saja lepasan-lepasan SPM kena denda atau dipenjarakan.

Bagi mereka yang tersenarai ke PLKN tu haraplah dapat beri kerjasama. Apalah susah sangat mahu patuh pada arahan. Macamanalah nanti kalau nak bekerja dengan Kerajaan kalau tak boleh patuh arahan. Janganlah jadikan keprihatinan atau kelembutan Kerajaan dalam kes ini untuk tidak menyertai PLKN.

2 comments:

  1. fairusmamat: harap2 sng lah mereka yg terlibat utk mematuhi arahan...

    ReplyDelete
  2. azzey : bukan susahpun nak patuh arahan kan..?

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.