Monday, November 22, 2010

MENANG DIPUJI KALAH DIKEJI

Apabila menang, para pemain dipuji melambung tak terhingga namun sekiranya kalah pemain dikeji dengan kata-kata yang tidak sanggup didengar telinga.

Begitulah nasib atlit-atlit negara kita yang sedang berjuang dalam Sukan Asia di China. Kita perlulah ambil maklum bahawa adalah adat permainan ada menang dan pasti ada yang kalah. Yang sudah pasti mereka telah bermain bersungguh-sungguh sehingga ke titisan peluh yang terakhir, tapi sekiranya kalah janganlah mereka dikeji, dikutuk dan dihina. Yang boleh dilakukan ialah mengkritik, iaitu membuat kritikan yang membina.





Syabas diucapkan kepada atlit-atlit Malaysia yang sedang bertanding, yang pastinya Malaysia bukan calang-calang tandingannya dalam bidang sukan. Malaysia mempunyai nama dalam bidang sukan dan terbukti dengan terdapatnya pemain-pemain nombor satu dunia dalam sukan-sukan tertentu seperti badminton dan squash.

2 comments:

  1. dari zaman dulu lagi manusia dah macam tu kan... dulu kalau kalah perang, kena pancung pulak lagi. kalau menang, jadi kaya... hahahah....

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.