Monday, November 15, 2010

LIMA HARI DI BATAM

8 - 12 November yang lalu aku telah pergi ke Batam, Kepulauan Riau, Indonesia bersama 4 orang lagi dari jabatan tempat aku bekerja. Kedatangan aku ke Batam ialah untuk menghadiri Konvensyen Dunia Melayu Dunia Islam ke-11, namun tujuan utama ke sana ialah untuk melaksanakan tugas-tugas Pelancaran Buku Panglima Awang dan Buku Empayar Melaka, Tradisi Agung Melayu dan juga Perasmian Galeri Melaka di Lembaga Adat Melayu, Batam.

Hari Pertama

Pagi bertolak dari Jetty Stulang Laut, Johor ke Terminal Batam. Perjalanan mengambil masa 1 jam 20 minit. Sampai di Batam sudah disambut oleh orang di sana dan terus ke bangunan Lembaga Adat Melayu, Batam (LAM) dan memunggahkan kotak-kotak berisi buku-buku, cenderahati, beg goodies dan sebagainya. Lepas tu terus makan di restoran makanan padang Pak Datuk.

Selepas makan terus sahaja ke hotel Swiss-Belhotel yang terletak di Jodoh. Lepak hotel sampai malam kerana belum ada aktiviti yang perlu dilakukan.

Hari Kedua

Pagi bersarapan di hotel lepas tu bersiap-siap ke Lembaga Adat Melayu, Batam untuk membantu dan memantau kerja-kerja menyiapkan Galeri Melaka yang dibuat oleh kontraktor. Pada masa ini, galeri masih belum siap sepenuhnya.

Pada petangnya pula, membantu pihak Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) menyelaraskan kerja-kerja Seminar Buku Panglima Awang dan Buku Empayar Melaka, Tradisi Agung Melayu.

Malamnya pula pergi ke pusat membeli belah Nagoya Hill untuk jalan-jalan dan membeli belah. Aku beli baju dan keychain sahaja.

Hari Ketiga

Pagi selepas sarapan di hotel pergi ke Pusat Konvensyen Batam kerana ada Majlis Pelancaran Buku Panglima Awang dan Buku Empayar Melaka, Tradisi Agung Melayu oleh YAB Ketua Menteri Melaka. Pelancaran di buat di dalam auditorium, tetapi aku hanya duduk di pintu masuk untuk menjual buku. Ada 6 buah terbitan jabatan aku terjual tetapi buku Panglima Awang dan buku Empayar Melaka tidak terjual, mungkin disebabkan harganya mahal. Masing-masing berharga RM300 dan RM350 sebuah.

Selepas tamat konvensyen, terus ke bangunan Lembaga Adat Melayu untuk memantau kerja-kerja menyiapkan Galeri Melaka. Galeri hampir siap tetapi banyak kesalahan dari segi susunan panel, jadinya kami terpaksa membuka kembali semua panel dan mengarahkan kontraktor memasang kembali mengikut susunan yang telah diperbetulkan. Galeri tersebut berkonsepkan tradisi perkahwinan masyarakat Melaka, jadinya kami banyak membantu pihak kontraktor memastikan pakaian pengantin, pelamin dan bahan hantaran dibuat dengan berlandaskan tradisi-tradisi masyarakat Melaka.

Hari Keempat

Pagi-pagi lagi sudah pergi ke Lembaga Adat Melayu bagi memastikan kerja-kerja akhir Galeri Melaka selesai kerana pada petang ianya akan dirasmikan oleh YAB Ketua Menteri Melaka dan Bapak Gabernor Riau.

Setelah bertungkus lumus menyiapkan segala persiapan akhirnya galeri tersebut telah berjaya dirasmikan oleh YAB Ketua Menteri Melaka dan Bapak Gabernor Riau pada petangnya.

Malamnya masa untuk berehat seketika di bilik hotel dan makan malam di restoran Golden Prawn.

Hari Kelima

Hari pengabisan. Pagi selepas sarapan, pergi ke pasar Jodoh. Bukan cari jodoh, tapi nama pasar tu memang pasar jodoh. Aku belikan kain ela sulam benang untuk orang rumah. Lepas tu ke pusat membeli belah Batam Center untuk membeli belah buat kali terakhir. Banyak jugalah habis duit masa shopping di hari terakhir.

Dalam pukul 1.30 Waktu Indonesia Barat (WIB) aku selamat naik feri dan terus ke Stulang LauT, Johor. Dalam pukul 7 lebih barulah aku sampai ke Melaka.




No comments:

Post a Comment

Komen saja... Jangan segan-segan.