Showing posts with label hari muzium. Show all posts
Showing posts with label hari muzium. Show all posts

Tuesday, May 17, 2016

SELAMAT HARI MUZIUM 2016

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Apabila tiba bulan Mei, pelbagai hari yang disambut sama ada Hari Guru, Hari Jururawat dan pelbagai lagi. Tapi mungkin masih ada yang tidak mengetahui bahawa pada setiap 18 Mei adalah merupakan Hari Muzium Antarabangsa yang disambut oleh sekelian warga muzium seluruh dunia.


Dan kebanyakkan muzium-muzium yang berbayar akan memberikan kemasukan percuma atau diskaun pada 18 Mei. Jadi inilah peluang bagi mereka yang ingin melawat muzium pada tarikh tersebut.

Pada tahun ini, sambutan Hari Muzium Peringkat Kebangsaan dibuat di negeri Kedah. Berkampunglah warga muzium seluruh negara di sana dengan pelbagai program dan aktiviti menarik diadakan di sana. Namun, aku aku tidak sertai ke Kedah kerana peserta-peserta memang dipilih oleh Big Bos, kalau semua pergi kosong pula muzium-muzium di sini.

Akhir kata "Ingat 18 Mei, Ingat Hari Muzium"

* Sepatutnya post ini disiarkan esok, tapi takpelah.. Ucap awal-awal pun ok kan...

Friday, May 18, 2012

HARI INI 18 MEI 2012, SEMUANYA PERCUMA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Apa yang percuma? Sebenarnya tarikh 18 Mei pada setiap tahun merupakan Sambutan Hari Muzium Antarabangsa. Pada tarikh berikut seluruh muzium di seluruh dunia yang mempunyai bayaran tiket tidak akan mengenakan bayaran pada satu hari tersebut iaitu pada 18 Mei. Jadinya, bagi sesiapa yang susah nak keluarkan duit tu, bolehlah pergi ke muzium secara percuma.

Sedikit maklumat mengenai Sambutan Hari Muzium :

Hari Muzium Antarabangsa diraikan oleh muzium-muzium seluruh dunia pada 18 Mei setiap tahun adalah hasil resolusi Persidangan Majlis Muzium Antarabangsa ke-12 pada tahun 1977. Perayaan tahunan ini merupakan hari yang memberi pengertian besar kepada dunia permuziuman sejagat dalam usaha untuk menarik perhatian umum terhadap program dan aktiviti permuziuman.

Perayaan yang diilhamkan oleh International Council of Museums (ICOM) ternyata mendapat sambutan yang baik apabila 102 buah negara telah mengiktiraf dan mengambil inisiatif untuk memartabatkan perayaan Hari Muzium Antarabangsa ini.

Berdasarkan tema Hari Muzium Antarabangsa 2012 iaitu "Museums In A Changing World. New Challenges, New Inspirations" antara objektif penganjuran program ini adalah sepertimana berikut :

1. Untuk menyedarkan masyarakat tentang pentingnya peranan muzium di dalam kehidupan. 

2. Sebagai tanda penghargaan kerajaan terhadap sumbangan serta peranan yang dimainkan oleh muzium.

3. Untuk memberi peluang dan kesempatan kepada orang ramai untuk mengunjungi dan mengenali muzium dengan lebih dekat dan menyertai perbagai aktiviti muzium.

4. Menarik minat masyarakat bersama-sama melindungi warisan budaya bangsa yang menjadi kebanggaan kita.

5. Pendedahan kepada kakitangan muzium bagi mengubah corak pemikiran ke arah yang lebih positif, proaktif dan inovatif bagi melahirkan sebuah muzium yang dapat memenuhi keperluan dan cita rasa masyarakat semasa.

6. Mewujudkan perpaduan serta jaringan kerjasama yang erat di kalangan muzium.

Sedikit tambahan dari saya, kita di muzium ini sering dipandang sepi oleh masyarakat. Kita tidak diingat seperti Hari Guru, Hari Jururawat, Hari Ibu dan lain-lain lagi sedangkan tugas kita ini juga mempunyai elemen kenegaraan yang sangat penting iaitu menjaga khazanah warisan negara dan mengekalkan warisan budaya nenek moyang kita terdahulu.

Apa-apapun, Selamat Menyambut Hari Muzium kepada semua anggota Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM) dan juga rakan-rakan muzium dari Utara hingga ke Selatan dan tak lupa juga di Sabah dan Sarawak. Semoga kita sama-sama berazam menjadikan muzium sebagai institusi terunggul yang harus dilawati oleh segenap lapisan masyarakat.

Thursday, May 26, 2011

KANTOI : GAMBAR CURI

Hehe.. Bukan gambar curi apapun. Cuma ni gambar aku yang diambil oleh juru kamera yang mengambil gambar aku secara spontan semasa aku di Negeri Sembilan sempena Sambutan Hari Muzium 2011.

Ops... Merokok membahayakan kesihatan. Jangan tiru aksi ini.

Ha.. Hello.. Macammana harga saham hari ini?

Siapa pulak SMS ni, orang tengah sibuk ni...

Konon-konon pandai main pool... :p

Yang ni bukan gambar curi.. Ni gambar konon-konon nak jadi rockers... :)





Tuesday, May 24, 2011

SELAMAT HARI MUZIUM 2011

Nak tahu kenapa aku menghilang sejak dari 18 hingga 23 Mei yang lepas? Sebenarnya aku terlibat dengan Sambutan Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Kebangsaan 2011 di Negeri Sembilan darul Khusus. Pada tahun ini, Lembaga Muzium Negeri Sembilan menjadi tuan rumah.

Pelbagai acara dijalankan selama seminggu yang lepas, antaranya pameran, sukan, seminar, bengkel bongai, larian muzium, kembara muzium dan pelbagai lagi. Memang sangat menarik. Aku pun duduk berkampung selama seminggu di sana.

Dalam acara sukan, kami dibahagikan kepada zon-zon. Kami dalam Zon Selatan terdiri daripada Perbadanan Muzium Melaka, Yayasan Warisan Johor dan Lembaga Muzium Negeri Sembilan. Dalam acara sukan kami di Zon Selatan hanya mendapat beberapa pingat seperti Menyumpit (Johan), Dam Aji (Naib Johan), Bola Tampar (Naib Johan), Boling (Naib Johan) dan Sepak Takraw (Naib Johan).

Lain-lain yang dimenangi seperti nyanyian Bongai (Tempat Ketiga) dan acara menembak (Naib Johan). Kiranya kami ni balik dengan tanpa tangan kosong jugalah.

Kepada semua warga muzium di Malaysia, aku ucapkan Selamat Hari Muzium. Semoga berjaya selalu...