Wednesday, August 2, 2023

Lawatan Kerja ke Makassar, Indonesia

Pada 24 hingga 27 Julai 2023 lalu aku berpeluang ke Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesia bagi mengikuti beberapa program iaitu seminar, mesyuarat dan lawatan kerja. Lawatan diaturkan oleh jabatan aku yang disertai delegasi daripada Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Jabatan Muzium Malaysia (JMM).

Hari pertama dan keempat hanyalah melibatkan perjalanan pergi dan pulang manakala dua hari lagi dipenuhi dengan program yang dirancang di mana hari kedua adalah seminar dan mesyuarat manakala hari kedua adalah lawatan kerja.

Seminar berlangsung di Universitas Negeri Makassar (UNM) dengan tajuk International Talk on Architecture Heritage and Culture Between Malaysia and Indonesia 2023.Kemudian diikuti dengan mesyuarat antara bagi membincangkan kolaborasi yang boleh diadakan bersama bagi kedua-dua belah pihak.

Hari berikutnya merupakan lawatan kerja. Terdapat beberapa lokasi bersejarah yang dilawati antaranya Fort Rotterdam, Museum Karaeng Pattingalloang, Benteng Somba Opu, Makam raja-raja di Katangka dan beberapa lagi tempat bersejarah.

Bab makan di sana, memang agak mewah. Pelbagai makanan tradisi Makassar yang telah aku rasai. Kebanyakkan adalah makanan laut. Tak lupa juga menikmati Nasi Padang di sana. Makanan di sana enak-enak juga namun 2 hari perut aku tidak selesa, takut-takut tersalah makan. Sempat juga aku pergi membeli ubat di apotek (farmasi). Selepas makan ubat, barulah selesa sedikit.

Di Makassar bagi aku terkenal dengan 2 perkara iaitu Bugis di mana kebanyakkan orang di Makassar ialah berketurunan Bugis. Satu lagi ialah pinisi iaitu kapal tradisi masyarakat Makassar.


Bergambar kenangan di hadapan Menara Pinisi, Universitas Negeri Makassar

Benteng Somba Opu, kubu pertahanan kerajaan Gowa

Hanya dapat seketika berada di Makam Raja-raja di Katangka. Tak sempat nak teliti pemilik makam


11 comments:

  1. Seronok dapat berjalan jalan sambil bekerja. Tapi yang tak seronoknya bila perut meragam. Mungkin perut tak biasa dengan makanan disana.

    ReplyDelete
  2. Best.. yang tak best sakit perut, mujurlah jumpa ubat yg serasi

    ReplyDelete
  3. Wah bestnya, dapat merasa ke negara orang. Alhamdulilah

    ReplyDelete
  4. Makan tu memang masalah bila travel kan?

    ReplyDelete
  5. Wah seronoknya, best jalan2 ke tempat orang, bermusafir ni banyak kelebihannya kan

    ReplyDelete
  6. Makasar ni jarang masuk dlm list travel di Indonesia, byk jg tempat menarik di sana...

    ReplyDelete
  7. Tempat bersejarah terbaik dilawati

    ReplyDelete
  8. Dapat ziarah tempat bersejarah .. alhamdulillah seronok :D

    ReplyDelete
  9. Seronoknya dapat jejak ke Makassar.
    Kami banyak kali merancang untuk ke Sulawesi terutamanya ke Makassar tapi rezeki belum ada.

    ReplyDelete
  10. Saya baru sekali ke Makasar, itupun outing kantor . Tapi suka kotanya, walau tak kuaaat panasnyaaa, mungkin Krn daerah pantai 🤣🤣. Makanan Makasar itu cendrung pedas, dan banyak Rempah. Mungkin itu yg bikin perut Abang tak cocok di awal. Mungkin kalau lebih lama, bisa jadi terbiasa 😁

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.