Thursday, May 18, 2023

Ucapan Selamat Hari Muzium Antarabangsa 2023




Selamat Hari Muzium Antarabangsa kepada semua warga muzium seluruh dunia! Pada tahun 2023 ini, saya mengucapkan selamat kepada negeri Sarawak yang menjadi tuan rumah bagi sambutan Hari Muzium Peringkat Kebangsaan. Hari Muzium Antarabangsa disambut pada 18 Mei setiap tahun. Pada tahun ini tema yang diangkat adalah "Muzium, Kemampanan dan Kesejahteraan."

Hari Muzium merupakan hari yang istimewa untuk merayakan warisan budaya, sejarah, pengetahuan, dan karya seni yang ada di muzium-muzium di seluruh dunia. Muzium merupakan khazanah yang membuka pandangan kita terhadap sejarah, seni, sains, dan kekayaan budaya yang tak ternilai harganya. Muzium juga berperanan dalam meningkatkan kesejahteraan masyarakat melalui pendidikan, penelitian, dan program sosial.

Melalui koleksi yang unik dan pengetahuan yang disampaikan, muzium memberikan inspirasi kepada generasi masa kini dan hadapan untuk menjaga, menghargai, dan melindungi kekayaan budaya yang kita warisi. 

Selamat Hari Muzium Antarabangsa, mari kita terus mengangkat dan mengapresiasi peranan muzium dalam mewujudkan kemampanan dan kesejahteraan bagi semua.



8 comments:

  1. Selamat Hari Muzium Antarabangsa buat encik Fairus.
    Saya nampak ada muzium yang dibuka secara percuma sempena hari istimewa ni.

    ReplyDelete
  2. selamat menyambut hari muzium ye, tuan kurator. last gi muzium negara pada awal 1992 yg lampau...

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Muzium...ada dgr di radio IKIM, ada mcm2 aktiviti di Muzium Kesenian Islam KL sempena hari muzium..

    ReplyDelete
  4. i ni dah tua. tp baru ni tau ada hari muzium. serious. anyway, selamat hari muzium ye.

    ReplyDelete
  5. Selamat Hari Muzium Antarabangsa!

    ReplyDelete
  6. Mama ucapkan Selamat Hari Muzium Antarabangsa 2023.. kami anak berana mmg suka muzium walaupun susah nak ingat sejarah hihi

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.