Sunday, November 11, 2012

TIPU MAKAN DIRI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
 
Allah itu Maha Adil, dalam sekelip mata sahaja orang yang menipu boleh terkantoi kepada orang yang ditipu.
 
Nak dijadikan cerita, malam semalam saya memberi mesej kepada seorang kakitangan supaya hadir ke suatu program yang perlu dihadiri pada pagi ini. Dia menjawab ringkas dengan menaip "tidak sihat". Itu saja mesejnya. Saya pun tidak peduli sangat, dah memang pun tahu ada saja alasannya.
 
Keesokan harinya saya sendiri yang pergi bersama kakitangan lain yang dapat bersama. Bertolak dari rumah pukul 7.00 pagi, setelah selesai, selepas Maghrib baru tiba di rumah. 
 
Kebetulan pula isteri mengajak saya ke sebuah hotel di mana saudaranya melangsungkan perkahwinan, walaupun penat namun saya tetap pergi juga. Setelah solat Maghrib saya terus bersiap hendak ke kenduri kahwin tersebut. Jarak hotel dengan rumah saya tidaklah jauh, lebih kurang 5 kilometer sahaja.
 
Masuk saja ke dalam dewan hotel, meja-meja sudah dipenuhi para tetamu. Nasib baiklah juga masih ada tempat duduk yang kosong, jadi dapatlah saya sekeluarga duduk.
 
Dalam memerhati tetamu-tetamu di sekeliling, saya terpandanglah seorang kakitangan yang telah memberitahu saya yang dia "tidak sihat" malam kelmarin. Tak pastilah sama ada dia pun perasan saya atau tidak.
 
Saya nampak dia sihat-sihat saja. Makan pun elok saja. Tak nampak langsung macam orang tidak sihat. Dalam hati saya berkata "peghh.. berani lu kencing wa hidup-hidup...". Lepas ini, apa alasan yang dia beri memang saya sukar mahu percaya lagi. Cukuplah saya ditipu.

Entri Tambahan :

:: Kata-Kata FairusMamat ::

 

2 comments:

Komen saja... Jangan segan-segan.