Monday, October 4, 2010

HINDARI AEDES CEGAHI DENGGI

Penyakit Demam Denggi sangat serius menular dalam masyarakat kita sekarang, lebih-lebih lagi di kawasan bandar dan kawasan perumahan. Ini berlaku kerana terdapatnya bekas-bekas takungan air yang membolehkan nyamuk Aedes membiak. Dengan adanya bekas takungan untuk Aedes membiak, ia akan menjadikan sesuatu kawasan itu akan terdedah dengan Demam Denggi akibat gigitan nyamuk tersebut.


Pelbagai-bagai langkah yang diambil oleh pihak kerajaan mahupun swasta untuk mengatasi masalah ini. Pihak kerajaan melalui Kementerian Kesihatan dan juga Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) sering mengambil tindakan menyembur asap apabila sesuatu kawasan dikesan mempunyai aduan Demam Denggi. Adakah kaedah ini berkesan, sedangkan jangkitan telah berlaku lalu langkah mencegah baru diambil? Tindakan ini dilihat ada kewajarannya, tetapi langkah awal seharusnya diambil oleh setiap penduduk di sesuatu kawasan itu sendiri.


Apa penduduk perlu lakukan? Selaku penduduk atau penghuni di suatu kawasan, kita hendaklah memastikan persekitaran kita bersih dan bebas dari ancaman nyamuk Denggi. Ini boleh dilakukan dengan membuang atau menutup segala bekas yang boleh menakung air bagi mengelakan nyamuk Aedes membiak. Kawasan-kawasan takungan air yang biasanya terdapat di dalam dan persekitaran rumah ialah alas pasu bunga, kolah mandi, longkang, tin kosong, bekas plastik, tayar dan sebagainya. Seeloknya bekas-bekas ini dibersihkan atau dibuang sekiranya tidak diperlukan.


Nyamuk Aedes ini tidak mengira siapa mangsanya, sesiapa saja yang hampir dengannya pasti digigit dan menyebabkan seseorang itu akan mengalami Demam Denggi yang berkemungkinan membawa maut.


Statistik Demam Denggi yang membawa maut di dalam negara kita ini begitu tinggi juga. Saban tahun ada sahaja mangsanya samada dapat dirawat ataupun maut yang menanti. Justeru itu, marilah bersama-sama memastikan persekitaran rumah kita sentiasa bersih dan bebas dari nyamuk Aedes.



No comments:

Post a Comment

Komen saja... Jangan segan-segan.