Wednesday, June 5, 2024

Koleksi Buku Antologi Puisi



Dalam diam tak diam, sudah empat buah buku antologi puisi telah diterbitkan, hasil kolaborasi dengan penulis-penulis dari Melaka dan luar Melaka. Terbitan terkini bertajuk Meracik Mentari, memperlihatkan dedikasi dan minat aku yang mendalam terhadap seni penulisan.

Mungkin ada yang menganggap, "Ala... setakat buku puisi sahaja..." 

Namun, apabila kita membaca puisi-puisi lama, kita dapat menangkap gambaran keadaan pada masa lalu. Kita mengenali budaya, sejarah dan warisan. Memahami perasaan individu pada zamannya, serta memahami kritikan dan pandangan yang pelbagai mengenai kehidupan masa silam.

Jika kita tidak menulis sekarang pada masa akan datang, generasi anak cucu mungkin akan berkata bahawa orang Melayu tidak menulis, tiada dokumentasi. Situasi ini mengingatkan kita betapa sukarnya mencari dokumen-dokumen dari zaman Kesultanan Melayu Melaka dahulu. Kepada siapa kita hendak menyalahkan apabila tiada rujukan? Mengharapkan Sulalatus Salatin, Hikayat Hang Tuah, Tuhfat Al-Nafis dan lain-lain yang terhad tidak mencukupi.

Oleh itu, kita perlu menulis dan menerbitkan karya kita. Sekurang-kurangnya, usaha ini akan menambah koleksi untuk diri sendiri dan mewariskan dokumentasi kepada generasi akan datang. Jika ia hanya untuk kepuasan sendiri sekalipun, kita tidak mengganggu kehidupan orang lain.

Insyaallah, buku antologi puisi yang ke-5 bakal menyusul. 

3 comments:

  1. Teruskan menulis.
    Masa sekolah dulu rajin juga masuk pertandingan penulisan tp bila dah masuk U terus lupa yang kita ni bekas pelajar aliran Sastera haha

    ReplyDelete
  2. Menulis puisi itu sulit, bukan hal mudah. Rasanya nak saya challange orang yg suka berkata 'hanya puisi saja'. Dia tak tahu mungkin membuat puisi yg bermakna, dengan rima yg indah, itu tak semudah membuat cerpen.

    ReplyDelete
  3. semoga dipermudahkan segala urusan.

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.