Sunday, July 14, 2013

ANTARA SOLAT DAN PUASA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

SOLAT dan PUASA sama penting dan wajib dilakukan. 2 perkara ini memang terdapat di dalam Rukun Islam. Namun, ada seorang ilmuan ISLAM pernah berkata yang bermaksud :

"Orang yang menjaga solatnya sudah tentu akan berpuasa manakala orang yang tidak menjaga solatnya belum tentu akan berpuasa"

Pada peribadinya, aku amat bersetuju dengan kenyataan di atas. Kalau kita berpuasa namun tidak bersolat, maka yang akan diperoleh bukanlah pahala, tetapi hanya lapar dan dahaga. 

Begitulah pentingnya SOLAT. Kita diajar untuk mendirikan SOLAT sejak dari umur 7 tahun lagi. Namun, ramai 'orang kita' membuat kesilapan dengan mengajar anak kecil berpuasa terlebih dahulu, tetapi SOLAT tidak diajarnya dengan mengharapkan mereka akan belajar sendiri apabila besar kelak. 

Kesian anak-anak kecil melepuk menahan kelaparan atas dasar mahu mengajar anak itu berpuasa. Kalau kita sanggup membiarkan anak kita kelaparan, maka kita juga harus sanggup memukul anak kita yang umurnya mencecah 10 tahun tetapi masih tidak bersolat. 

"Perintahkanlah anak-anakmu mendirikan solat ketika mereka berumur 7 tahun, dan pukullah mereka kerana tidak bersolat ketika berumur 10 tahun, dan pisahkanlah tempat-tempat tidur mereka"

Hadith Riwayat : Ahmad dan Abu Daud

Sekian, untuk perhatian bersama di bulan Ramadhan Al-Mubarak ini. Bukan niat untuk mengajar tetapi untuk pengetahuan kita bersama. Semoga kita peroleh manfaat daripadanya.

13 comments:

  1. alhamdulillah... perkongsian yang bagus ni..

    ReplyDelete
  2. Betul..ada sesetengah pendapat cakap, pahala puasa hilang terus kalau tak solat.

    ReplyDelete
  3. terima kasih fairus dengan perkongsian ni... :)

    suka sangat entry ni, terima kasih!!! ^_^

    ReplyDelete
  4. saya pun setuju dengan statement tu :)

    ReplyDelete
  5. Terima kaseh share ilmu!

    (Ehem! Mungkin ada rezeki kita bertemu mengeteh di taman koperasi polis?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSHA ALLAH PAK, KALAU SAYA TURUN KL SAYA BGTAU..

      Delete

Komen saja... Jangan segan-segan.