Thursday, March 3, 2011

MATI SEBELUM TUA

Ajal maut di tangan Allah. Itu adalah pasti, cuma kita tidak tahu bila? Bila agaknya kita akan mati? Samaada kita sempat merasa usia tua, ataupun mati di usia muda mahupun belum sempat tua, dunia sudah kiamat.

Gambar : Google

Sekarang umur dan menjangkau 30 tahun tapi ada beberapa orang juga rakan sekolah sebaya usia aku telah meninggal dunia. Kebanyakannya meninggal kerana kemalangan dan ada juga kerana lemas. Al-Fatihah untuk kalian semua, moga roh kalian dicucuri rahmat-Nya.

Kita yang masih hidup ini wajiblah menurut segala perintah Allah dan jauhi apa yang dilarang-Nya. Ini adalah untuk kebaikan kita di dunia dan di akhirat kelak. Pesanan ini juga turut untuk diri aku sendiri, kerana aku inipun kadangkala leka dan alpa.




Hidup di dunia ini ibarat drama dan hanyalah sementara. Kitalah pelakonnya. Kita yang mencorak skrip dan jalan ceritanya. Moga kita dapat melakonkan aksi-aksi yang baik-baik sahaja dan kearah keredhaan-Nya. Buat apalah kita mahu bermusuh, mencari gaduh, menjadi kebencian orang lain sedangkan kita sendiri tahu kita hidup hanya sementara dan boleh mati bila-bila. Kita bukannya kebal.

Andai kata malam ini kita tidur, sedar-sedar sahaja kita berada di dalam tanah hanya dibaluti kain kapan barulah kita sedar yang kita sudah kembali kepada-Nya dan segala nikmat dunia sudah tidak bererti selamanya, hanya amal ibadat menemani kita.

(Ya Allah, lanjutkanlah usiaku walaupun ku tahu ajal mautku telah Kau tetapkan)

7 comments:

  1. Kawan2 yang sebaya saya pun dh 3-4 orang yg meninggal sbb kemalangan

    ReplyDelete
  2. Sepupu yang sebaya saya dh pergi meninggalkan kami.. kerana virus di paru-parunya.. sedey betul baca entry ni.. huhuh

    ReplyDelete
  3. AZZEY : AAH.. DAH AJAL MASING2 CAMTU..

    IBNU K : SEDEY KE? KIRA BERKESANLAH YE PENYAMPAIAN SAYA.. :)

    ReplyDelete
  4. rakan2 saya pun ramai yang sudah meninggal dunia sebelum tua, begitu juga saudara mara.. satu persatu. Kelmarin pun saya baru cuti 1/2 hari kerana nenak saudara meninggal dunia, tahun ini lebih kurang 6~8 orang saudara mara meninggal dunia... .

    ReplyDelete
  5. iaryylr : BEGITULAH HENDAKNYA APABILA DIKEHENDAKKAN OLEH ALLAH.. AJAL MAUT ALLAH YANG TENTUKAN...

    ReplyDelete
  6. peringatan utk sya juga

    *arwah adik meninggal tahun lepas. caranya xcident tp arwah tercampak dalam sawah, muka sembam dalam air, penuh selut

    al-fatihah

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.