Friday, March 25, 2011

SELAMATKAN BUMI DENGAN SOKONG EARTH HOUR

Kenapa Earth Hour? Perlukah kita sokong kempen menyelamatkan bumi seperti ini. Bagi diri aku secara peribadi, ianya perlu. Bumi kini kian panas. Tahap kepanasan ini mampu mencairkan "iceberg" di Kutub Selatan dan sekaligus akan mengubah pasang surut air laut dan kemungkinan akan melenyapkan dataran yang wujud di muka bumi.


Lampu? Lampu merupakan salah satu daripada peralatan elekrikal yang menghasilkan haba. Kalau setiap rumah memasang lampu, bayangkan berapa juta rumah yang terdapat di dunia ni. Tak kira lagi dengan bangunan-bangunan lain. Lihat, betapa panasnya bumi kita.

Kalau dalam aspek pemuziuman, lampu merupakan salah satu punca kepada kerosakan pada artifak, lebih-lebih lagi terhadap artifak manuskrip. Ini berpunca daripada haba yang dikeluarkan oleh lampu tersebut akan menyebabkan manuskrip menjadi kering dan rapuh sekaligus akan musnah. Begitulah perlambangan bahawa betapa bahayanya pendedahan terhadap haba yang berlebihan.


Oleh itu sebagai tanda sokongan kita untuk menyelamatkan bumi, marilah sama-sama kita turut serta dalam kempen ini dengan mematikan segala lampu di rumah kita selama 60 minit (1 jam) pada 26 Mac 2011 ini dari pukul 8.30 sehingga pukul 9.30 malam.



3 comments:

Komen saja... Jangan segan-segan.