Monday, February 28, 2022

Pengertian Israk dan Mikraj


Secara peribadi, apabila mendengar kisah-kisah Rasulullah SAW yang mengalami peristiwa Israk dan Mikraj, aku berasa sedikit sebak. Sedih namun bangga apabila nabi Muhammad SAW, merupakan seorang manusia biasa yang dipilih oleh Allah SWT, diberikan keistimewaan dan mukjizat serta dapat bertemu dengan Allah SWT. 

Jika hendak difikir dari akal, fikiran dan logik, sudah pastinya tak terjangkau dek akal manusia bahawa nabi Muhammad SAW dapat bertemu dengan Allah SWT di Sidratul Muntaha di langit ke-7. Namun, peristiwa tersebut benar-benar berlaku. Dari sinilah juga solat fardhu 5 waktu sehari semalam mula diperintahkan oleh Allah SWT. Peristiwa ini turut dirakamkan dalam Al-Quran iaitu :

"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambanya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."

(Surah Al-Isra' : 1)



Mengikut pengertian Israk dan Mikraj bolehlah difahami seperti berikut :

ISRAJ 
Perjalanan nabi Muhammad SAW dari Masjid Al-Haram, Mekah ke Masjid Al-Aqsa, Baitulmaqdis.

MIKRAJ
Perjalanan nabi Muhammad SAW dari Masjid Al-Aqsa, Baitulmaqdis bertemu Allah SWT di Sidratul Muntaha.

Inilah serba sedikit yang dapat dikongsikan tentang peristiwa Israk dan Mikraj. Sebenarnya terlalu banyak kisah-kisah disebaliknya dan juga pengajaran-pengajaran yang terkandung di dalam peristiwa ini. Kita sebagai umat Islam wajiblah meyakini akan kejadian peristiwa ini. Ia merupakan satu perjalanan terulung bagi insan teragung iaitu nabi Muhammad SAW.

13 comments:

  1. Semoga peristiwa yang berlaku dijadikan panduan.

    ReplyDelete
  2. Salam Isra' & Mikraj. Sama2 lah kita menghayati peristiwa ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat memperingati peristiwa Israk dan Mikraj.

      Delete
  3. Tak dapat bayangkan kelajuan buraq tu selaju cahaya. Sekejap dah sampai. Kisah Israk Mikraj ni kalau dengar ceritanya dalam ceramah Ustaz Ustaz memang seronok dengar.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.. Terima kasih atas perkongsian..

    ReplyDelete
  5. selalu dengar ceramah2 ustaz mengenai peristiwa Isra' dan Mikraj...

    ReplyDelete
  6. Banyak peristiwa2 yg berlaku boleh jadi sebagai pedoman untuk umat islam

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.