Thursday, September 22, 2011

JOM KE FESTIVAL HANG TUAH






Buat julung-julung kalinya Kementerian Pelancongan Malaysia, Kementerian Komunikasi, Penerangan dan Kebudayaan Malaysia serta Kerajaan Negeri Melaka akan mengadakan satu festival yang dinamakan Festival Hang Tuah yang akan diadakan di Muzium Istana Kesultanan Melaka. Festival ini akan diadakan pada 23 hingga 25 September ini bakal mengadakan pelbagai aktiviti-aktiviti menarik bagi tontonan pelancong dari dalam dan luar negara.

Seperti yang sedia maklum, Hang Tuah merupakan ikon kepahlawanan di zaman Kesultanan Melayu Melaka yang gah di sepelusuk nusantara. Dengan sikapnya yang taat tanpa berbelah bahagi kepada perintah sultan, Hang Tuah dilihat sebagai seorang yang wira sejati yang boleh dicontohi. Demikian juga dengan kata-kata hikmahnya iaitu "Tak Kan Melayu Hilang Di Dunia"

Antara acara-acara yang bakal diadakan ialah seperti Pameran, Demonstrasi Silat, Permainan Rakyat, Persembahan Pentas, Tayangan Filem, Demonstrasi Membuat Kraf dan lain-lain aktiviti menarik.

Majlis perasmian festival ini akan diadakan pada 23 September 2011 pada pukul 8.30 malam di Muzium Istana Kesultanan Melaka, Bandar Hilir, Melaka. Apa yang menarik dalam majlis perasmian ini, ia akan mengimbau kembali sepertimana acara sambutan dan keraian pembesar negeri Melaka bersama-sama rakyat.

Sesiapa yang ingin menghadiri majlis peramian ini disarankan memakai baju tradisional pada zaman dahulu kata. Bagi lelaki bolehlah memakai baju Melayu bersampin dan memakai tengkolok / setanjak.

Jom beramai-ramai raikannya. Anda pasti akan melihat suatu kelainan. :)

2 comments:

Komen saja... Jangan segan-segan.