Friday, February 18, 2011

RENUNGAN BUAT WANITA BERGELAR ISTERI

Saya mahu kongsikan sedikit isi ceramah agama yang saya hadiri pagi ini. Cukup mudah dan sangat senang untuk dipraktikan oleh kaum wanita bergelar isteri untuk mendapat nikmat syurga oleh Allah :

1. Taat pada perintah Allah dan taat pada suami.

2. Menyediakan air kepada suami yang sedang dahaga.

Subhanallah... Cukup mudah bagi seorang isteri untuk ke syurga. Ini adalah janji Allah. Oleh yang demikian, bagi isteri-isteri di luar sana, laksanakanlah seperti yang diperintahkan oleh Allah ini.





Lain-lain isi ceramah :

1. Dalam kajian terbaru yang dilakukan oleh sebuah universiti dalam negara menyatakan bahawa hanya 5% umat islam di Malaysia menunaikan solat 5 waktu.

2. Umat islam hendaklah sentiasa berwaspada pada apa yang dimakan. Setiap makanan yang hendak dimakan perlulah Halalan Toyibban (yang halal lagi baik), kerana setiap makanan haram yang masuk ke dalam badan kita, maka api nerakalah bahan bakarnya.

3. Banyakkan selawat ke atas nabi Muhammad S.A.W. bagi mendapatkan syafaatnya di akhirat kelak.

4. Setiap wanita perlu menjaga harga diri. Tidak semudahnya menyerahkan diri kepada lelaki tanpa nikah. Sesungguhnya pada akhir zaman ini, nilai harga diri wanita begitu murah.

Banyak lagi isi ceramah yang dibicarakan, namun cukuplah sedikit ini sahaja bagi renungan kita bersama.




8 comments:

  1. Nice info..
    harap juga perempuan tak akan dipergunakan oleh lelaki atas alasan agama seperti juga di Arab.Sbb ada sesetengah org dimalaysia yang berfahaman little arab.Fanatik jer lebih.

    ReplyDelete
  2. ERM.. SAYA TAK PAHAM DENGAN APA YANG KAMU MAKSUDKAN "LITTLE ARAB". MUNGKIN SAYA MASIH KURANG PENGETAHUAN MENGENAINYA.. BY THE WAY.. TQ FOR THE COMMENT.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah. mudah2an perkara yg kecil itu (menyediakan minuman utk suami) akan memberi seribu kebaikan yg besar kpd isteri2 sume termasuk le saya..tq ye fairus...:)

    ReplyDelete
  4. AZZEY : SAYA SEBAGAI LELAKI AGAK CEMBURU DENGAN WANITA, KERANA MEREKA LEBIH MUDAH MASUK GOLONGAN AHLI SYURGA BERBANDING LELAKI.. BUKAN LELAKI TAK RAMAI MASUK SYURGA, TETAPI TUGAS DAN PERANANNYA AGAK BERAT..

    ReplyDelete
  5. perempuan bukan sahaja mudah masuk syurga...
    tetapi mudah juga masuk neraka.. sbb penghuni neraka yang paling ramai adalah wanita...

    Thanks perkongsian ini...:)

    ReplyDelete
  6. AZANA : BETUL TU.. GOLONGAN WANITA JUGA MERUPAKAN PENGHUNI NERAKA YANG PALING RAMAI.. SO, WANITA-WANITA YANG DILUAR SANA.. TINGKATKAN AMAL IBADAH KEPADANYA.. TAATILAH PERINTAH ALLAH DAN TAAT JUGA KEPADA SUAMI..

    ReplyDelete
  7. Selalu berdoa supaya berjaya menjadi seorang taatkan perintah Allah dan menjadi isteri yang solehah serta ibu yang terbaik untuk anak-anak.

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.