Monday, December 26, 2022

Tiga (3) Saranan Bagi Rombongan Sekolah Sebelum Mengunjungi Muzium

Alhamdulillah, selepas penurunan pandemik covid-19, dilihat sektor pelancongan kembali rancak.  Hal ini dapat meningkatkan kembali sektor ekonomi yang memberikan manfaat kepada semua pengusaha-pengusaha berasaskan pelancongan. Begitu juga dengan institusi muzium. Telah ramai pelancong dari dalam dan luar negara mengunjungi muzium.

Tidak ketinggalan kepada rombongan-rombongan murid sekolah. Telah banyak rombongan sekolah menjadikan muzium sebagai destinasi lawatan. Syabas diucapkan. Satu pilihan yang bijak, sememangnya muzium wajib menjadi sebuah institusi yang amat rapat dengan pelajar. Di dalam muzium mempunyai segala bidang keilmuan yang membolehkan para pelajar menimba khazanah ilmu yang tidak ternilai dan sukar diperolehi di tempat lain.

Justeru, sebelum guru-guru merancang untuk mengadakan rombongan sekolah ke muzium, disarankan guru-guru melakukan perkara ini :

1. SURVEI

Jangan terus terjah sahaja, seeloknya guru yang bertanggungjawab mengatur rombongan sekolah membuat servei atau tinjauan terlebih dahulu muzium mana yang hendak dikunjungi. Sebenarnya bukan sedikit muzium yang terdapat di Malaysia ini, di Melaka sahaja mempunyai 21 buah muzium tidak termasuk galeri. Justeru, pemilihan muzium yang hendak dikunjungi adalah perlu bagi memastikan objektif rombongan serta apa yang ingin diperolehi daripada rombongan dapat dicapai.

2. RANCANG AKTIVITI

Usah dibiarkan murid-murid yang menyertai rombongan terkapai-kapai tidak tahu hendak buat apa ketika berada di dalam muzium. Guru yang bertanggungjawab perlu merancang aktiviti yang boleh dibuat semasa melawat ke muzium antaranya menjawab kuiz, aktiviti berkumpulan dan sebagainya. Guru boleh mendapatkan kebenaran bersurat terlebih dahulu daripada pihak muzium, dan kelazimannya tiada halangan daripada pihak muzium kerana muzium itu sendiri merupakan institusi pendidikan yang menggalakkan aktiviti-aktiviti sedemikian dilakukan di dalam muzium. Pastikan murid-murid mendapat ilmu daripada muzium walaupun hanya sedikit sahaja yang dapat mereka fahami.

3. MOHON PENGURANGAN HARGA (DISKAUN)

Sebenarnya pihak muzium tidaklah begitu kejam. Apabila terdapat rombongan terutamanya murid-murid sekolah dalam jumlah yang ramai, insyaallah kelazimannya boleh mendapat pengurangan harga. Namun, terlebih dahulu sebelum rombongan diadakan, guru yang bertanggungjawab perlu mengutuskan surat permohonan pengurangan harga ke pihak muzium yang ingin dilawati. 

Semoga dengan adanya rombongan murid-murid ke muzium mendapat ilmu dan manfaat kepada mereka bagi mengenali dan mengetahui hal-hal berkaitan sejarah, kebudayaan dan warisan negara. Kalau tak ke muzium ke mana lagi? Takkan nak bawa mereka ke taman tema sahaja. 

Meh le kunjungi muzium. Orang muzium sedia menanti

Oleh :
Fairus bin Haji Mamat
Penolong Kurator
Bahagian Penyelidikan dan Dokumentasi
Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM)

4 comments:

  1. Oooo... dorang boleh dapat diskaun eh?

    ReplyDelete
  2. teringat zaman sekolah dulu kalau pergi muzium bawa buku nota untuk catat info.yelah, tak ada telefon pintar ataupun kamera

    ReplyDelete
  3. Izzat, buat rombongan ari tu ke few muzium di banda hilir.
    from SRITI an najah bkt katil.
    batch by batch. fairus perasan tak rombongan skola Izzat? :) hi hi hi...

    he was so excited nak gi.
    balik dari muzium, triple excited tau.
    anak melaka, tapi darjah 4 baru masuk muzium kat melaka :) ha ha ha ha...

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.