Friday, March 7, 2014

PERKENALKAN LOGO HARAM


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA MENGASIHANI. Selawat dan salam buat nabi junjungan NABI MUHAMMAD S.A.W.

Hari ini khutbah Jumaat di masjid perihal makanan Halal. Makanan yang Halal lagi baik itu adalah makanan yang terhindar dari benda yang haram dan unsur syubhah. 

Kita orang Islam kalau nak membeli barangan makanan memang sering meneliti dulu sama ada barangan tersebut mempunyai logo Halal atau tidak. Tak kiralah logo Halal manapun, janji ada logo Halal, kitapun beranggapan ianya Halal. 

Sebenarnya ada logo Halal yang tidak diiktiraf oleh Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM), ada juga logo Halal dipalsukan demi untuk mengaut keuntungan dari pengguna Islam.

Sampai bila umat Islam di Malaysia terus ditipu? Rasanya tanpa disedari, sudah banyak makanan Haram yang telah masuk ke dalam perut umat Islam pada zaman sekarang. Pasal itulah generasi sekarang hatinya begitu 'keras'.

Sudah tiba pada saatnya Kerajaan Malaysia melalui jabatan atau agensi tertentu membuat satu logo baru untuk barangan makanan dan lain-lain barangan berkaitan iaitu logo Haram.



Rasanya dengan adanya logo Haram akan lebih 'menyeramkan' pengguna Islam untuk membeli barangan tersebut berbanding logo Halal yang berbagai-bagai jenis.

Begitu juga rokok, harus ada logo Haram di kotak rokok. Manalah tahu, dengan kaedah sebegini boleh barulah tabiat merokok di kalangan umat Islam boleh diberhentikan. (termasuklah dengan si penulis) 

*****

Mungkin ada yang akan berkata, makanan Halal itu bukan sahaja dari keadaan zahir dan batin makanan yang kita beli. Ia juga melibatkan dalam beberapa aspek lagi, seperti :

a) Memakan makanan dari hasil mencuri

b) Membeli makanan untuk anak-anak dan isteri hasil dari rasuah

c) Menjana pendapatan dengan hasil menipu

d) Menerima pendapatan bulanan tetapi kerap ponteng kerja, melepak dan makan terlalu lama dan sebagainya.

Ps : Sedang muhasabah diri sendiri.

10 comments:

  1. Assalamualaikum fairus, thanks untuk peringatan berguna ni... in shaa Allah, nak jauhkan diri daripada aspek2 tu

    ReplyDelete
  2. saya sokong kalau ada Logo Haram ni..mmg menyenangkan umat Islam utk memilih bahan makanan yg nak dibeli....

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.