Monday, August 5, 2013

KENAPA PERLU PM HARGA?


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Selawat dan Salam buat nabi junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Aku lihat perkembangan orang meniaga di dalam Facebook sekarang ni memang amat menggalakkan. Macam-macam produk dijual dari harga yang murah hinggalah dengan harga yang mahal-mahal.

Rujukan gambar KLIK


Aku pernah terbaca satu post di Facebook dari seorang teman yang tidak gemar peniaga di Facebook tidak meletakkan harga sesuatu barangan sebaliknya hanya meminta sesiapa yang berminat Private Message (PM) untuk mengetahui harganya.

Pelikkan? Mengapa perlu PM baru diberitahu harganya? Kalau betul barangan tu harganya tetap, mengapa perlu di PM-PM lagi?

Ok, kita buat satu perbandingan dengan perniagaan secara tradisional. Setiap barangan di kedai mempunyai tanda harganya sendiri. Kita hanya perlu ke kaunter dan membayarnya sahaja. Namun, kalaulah tanda harga tidak diletakkan, bukankah satu situasi yang tidak menyenangkan di mana tiap-tiap kali pelanggan nak membeli kena tanya harga. "tokey ni berapa harganya tokey?", "tokey ni berape?", "Berapa ni tokey?" Eh. Tak penat dan bosan ke?

Situasi PM harga ni, kalau diaplikasikan dalam perniagaan tradisional, memang hancurlah perniagaan seseorang. Ye lah, meniaga tak nak beritahu harga, kena PM dulu. Kalau dalam realitinya seperti bermaksud, apabila seseorang hendak membeli barangan, tauke kedai perlu bawa pelanggan ke dalam setor dan membisik ke telinga pelanggan harganya. Ye lah, nak private sangat kan??

Bukankah bagus kalau nak jual barang di Facebook tu terus sahaja letakkan harganya. Kalau boleh siap sekali dengan harga kos pengeposan. Kalau ada orang berminat nak beli, terus dia akan beli. 

16 comments:

  1. a'ah kan.kenapa nak kena pm+ apa semua..bagitau saja la terus kan...legi senang huhu

    ReplyDelete
  2. mungkin juga strategi dia berniaga macam tu agaknya :)

    ReplyDelete
  3. Mungkin diorang nak elakkan persaingan harga daripada peniaga online yang lain kot. Kalau bagitau sekian harga, nanti peniaga lain pun letak harga tapi lebih murah. Aku rasa la... Ke macamana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. PASARAYA BESAU PUN TARUK HARGA JUGAK.. DIORANG PUNYA PESAING PUN HEBAT2.. :)

      Delete
  4. byk benda kenapa kena pm harga..betul ckp sm botak

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAPI KALAU SEKADAR MAHU MENGIKUT APA YANG KEBIASAAN ORANG LAIN BUAT, BAIK JANGAN IKUT.. :)

      Delete
  5. Assalamualaikum betul gak. sheila kadang2 jadi malas nak tanya harga kalau nak kena pm. heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. TU LA PASAL.. DARIPADA ORANG NAK BELI TERUS TAK JADI BELI, KENA LECEH, NAK PM LAGI, PASTU NAK TUNGGU TOKEY REPLY.. KEKADANG TOKEY LAMBAT REPLY..

      Delete
  6. btol. semua benda nak pm di facebook tu (mostly). kenapa? harga depends dengan yang bertanya. tapi ada juga yang terang2 tulis di caption, which i sangat2 prefer.

    ReplyDelete
  7. kena jujur lagi telus..itu yg digemari pelanggan.

    ReplyDelete
  8. mybe nie jawapan yg sesuai kot.. kenapa mesti PM

    http://ilmudikongsi.blogspot.my/2015/09/nak-tahu-harga-kenapa-mesti-pm.html

    ReplyDelete

Komen saja... Jangan segan-segan.